در هفته ای که گذشت؛ نگاهی به گزارشات محیط‌ زیستی در ایران

شنبه, 26ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت دچار صدماتی شده است. گزارش پیش رو حاصل ثبت ۴۸ واقعه محیط زیستی ایران است که در روزهای اخیر منتشر و به هدف آگاهی سازی گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در هفته‌ای که گذشت، دستکم ۳۱ شکارچی غیرمجاز و قاچاقچی چوب بازداشت و به مراجع قضائی معرفی شدند. طی هفته گذشته بیش از ۴۵ هکتار از جنگل ها و دیگر پوشش‌های گیاهی در استان های مختلف کشور دچار حریق شد و  بررسی گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۵ تاکنون، هر ۱۲ روز یک‌بار یکی از تالاب‌های ایران دستخوش حریق شده است. از سوی دیگر شاخص کیفی هوا دستکم در ۱۵ شهر ناسالم برای گروه های حساس و یا ناسالم و خطرناک برای تمام گروه‌ها اعلام شد و گرد و خاک در آبادان و خرمشهر به ۶ برابر حد مجاز رسید. همچنین، بحران پسماند و آلاینده های محیط زیستی در برخی از نقاط کشور تداوم داشت. براساس گزارشات منتشر شده علت مخالفت با احیای ‎دریاچه ی ارومیه و دریاچه نمک قم، وجود لیتیوم در بستر این دریاچه‌ها است که منافع مالی را برای عده ای به همراه دارد.

بازداشت و محکومیت متخلفان محیط زیستی

یکی از موضوعات مورد بحث محیط زیست مسئله حمایت از منابع طبیعی بوده و از سوی دیگر، حفاظت از جنگل‌ها،حیات وحش و جلوگیری از قاچاق چوب، شکار و صید بی رویه به عنوان بخشی از مقوله حفاظت از منابع طبیعی، و در نهایت حفظ محیط زیست تلقی می‌شود. بسیاری از حیوانات، به دلیل شکار غیرقانونی در معرض خطر قرار دارند.

طی هفته اخیر، با تلاش محیط بانان و جنگل بانان، دستکم ۲۷ صیاد و شکارچی در استان های مازندران، خراسان رضوی، تهران، کرمان، اردبیل، خوزستان، لرستان، آذربایجان غربی، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

همزمان مدیرکل حفظت محیط زیست لرستان از دستگیری ۵۱۰ شکارچی و متختلف زیست محیطی از ابتدای امسال تاکنون در این استان خبر داد.

علاوه براین، بیش از ۱۳ تن چوب قاچاق که حاصل جمع آوری ۴ گزارش منابع رسمی است، در استان های گلستان، زنجان و خوزستان کشف و ضبط شده و دستکم ۴ متهم در این خصوص بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

همچنین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی ساری از دستگیری سه قاچاقچی چوب حمله کننده به نیروهای منابع طبیعی خبر داد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خوزستان نیز از محکومیت قاچاقچی زغال در باغملک به پرداخت جریمه نقدی خبر داد.

حق تنفس و هوای پاک

بر اساس گزارش‌ها، سالانه تعداد پرشماری از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این مشکل علتی جز سو مدیریت و عدم توجه به کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی در این زمینه ندارد.

طی هفته گذشته شاخص کیفی هوا در شهرهای مشهد ۱۳۸؛ بندرماهشهر ۳۹۲، خرمشهر ۳۳۳، اصفهان ۱۲۰، بندرعباس ۱۵۹، سوسنگرد ۱۵۹، اندیمشک ۱۱۷، کرج ۱۹۵، شیراز ۱۰۴، تهران ۱۱۷، اهواز ۱۳۴، شوش ۱۰۴، شوشتر ۱۰۳ و دزفول ۱۰۲ ناسالم برای گروه های حساس و یا ناسالم برای تمام گروه‌ها اعلام شد.

همچنین شاخص کیفی هوا در شادگان در محدوده خطرناک قرار گرفت و گرد و خاک در آبادان و خرمشهر به ۶ برابر حد مجاز رسید.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که جزئیات آن در پی می آید:

از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

به طور کلی جنگل‌ها در نتیجه عمل کربن گیری مرتباً گاز کربنیک هوا را که در اثر تنفس موجودات زنده و فعل و انفعالات شیمیایی و آلودگی های محیط زیست وارد هوا می‌شود جذب کرده و گاز اکسیژن را پس می‌دهد. از این رو باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند.

در هفته ای که گذشت منابع رسمی اعلام کردند که ۵۰ هکتار از جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور در استان های گلستان و کهگیلویه و بویراحمد طعمه آتش شد. آتشی که در فقدان تجهیزات اطفای حریق حتی به مناطق حفاظت ‌شده نیز گسترش پیدا کرده و فعالان زیست‌محیطی بارها از بی‌توجهی مقام‌های دولتی انتقاد کرده‌اند.

همچنین بررسی گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۵ تاکنون، هر ۱۲ روز یک‌بار یکی از تالاب‌های ایران دستخوش حریق شده است.

براساس گزارشی دیگر، سه نفر متهم به جرم آتش سوزی پوشش گیاهی تالاب مهارلو و استفاده از آب آلوده در تولید محصولات کشاورزی به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی، به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

بحران خشکسالی و آلاینده های محیط زیستی

در هفته ای که گذشت، خبرگزاری ایرنا در گزارشی به وجود منابع لیتیوم در بستر دریاچه‌های آب شور ایران اشاره کرد و نوشت: علت مخالفت با احیای ‎دریاچه ی ارومیه و دریاچه نمک قم و … وجود لیتیوم در بستر این دریاچه‌هاست و سود فروش هرکیلو لیتیوم با نرخ ۱۶۰ دلار است.

همزمان عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: حدود ۱۰ درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده و احیا کردن کل آن با عظمت قبل امکان‌پذیر نیست مگر اینکه دوباره اقلیم برگردد. اگر سال آبی آینده هم مثل سال آبی گذشته باشد، به احتمال بسیار زیاد باقیمانده آب تبخیر می‌شود و دریاچه کاملا خشک می‌شود.

همچنین رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آبی که وارد شبکه آبرسانی شهری می‌شود به علت قطعی‌های طولانی و فرسودگی شبکه آبرسانی شهر همدان آلوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه، وجود نخاله های ساختمانی در ورودی های شهر را تهدیدی زیست محیطی عنوان کرد.

از سوی دیگر شرایط دفن زباله عمارت در کیلومتر ۳۰ جاده هراز مناسب نیست. حدود ۴ دهه گذشته زباله چندین شهرستان مرکزی استان به این مکان منتقل می‌شد، در سال‌های گذشته نیز گنجایش آن از حد طبیعی هم فراتر رفته و شیرابه‌های آن به سمت جاده ارتباطی هراز نیز سرایت کرده است.

از دیگر اخبار زیست محیطی میتوان به پلمب دو واحد آلاینده معدنی در خواف که سبب بروز گرد و غبار شده بودند اشاره کرد.

همچنین مدیر سامانه موقعیت یابی آنی تهران می‌گوید: فرونشست زمین، بخش مسکونی جنوب تهران را درگیر کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.