نقض حقوق ایرانیان در ورزشگاه‌های قطر در همکاری اطلاعاتی با جمهوری اسلامی

جمعه, 4ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال مسئولان قطری در ورزشگاه محل بازی تیم‌های فوتبال جمهوری اسلامی و ولز با ایرانیانی که پرچم و نمادهای حمایت از اعتراضات مردم ایران به استادیوم رفته‌بودند، برخورد کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها ماموران حراست داخل ورزشگاه، در نقش «گشت ارشاد» جمهوری اسلامی ظاهر شده و پرچم‌های نشان‌دهنده شعار «زن زندگی آزادی» و «شیر و خورشید» را از بین هواداران جمع کردند و از دست آن‌ها گرفتند.

در یک مورد زنی که با نوشتن شعار «زن زندگی آزادی» روی بدنش قصد ورود به ورزشگاه را داشته، در ویدیویی می‌گوید که مامورها مجبورش کرده‌اند «زن، زندگی و آزادی» را از روی سینه‌ خود پاک کند.

زن دیگری نیز می گوید که طرفداران جمهوری اسلامی به او که پلاکارد در دست داشته حمله کرده‌اند.

ویدیوی دیگری نیز به ایران اینترنشنال رسیده که در آن ماموران قطری دو تماشاچی مرد که تی‌شرت «زن، زندگی، آزادی» را پوشیده بودند، متوقف کرده‌اند.

در دیدار نخست تیم جمهوری اسلامی مقابل انگلستان نیز تصاویری منتشر شده که نشان می‌داد مسئولان قطری، با تماشاگری که پرچم شیروخورشید را با خود به ورزشگاه برده بود، برخورد کرده‌اند.

از سویی دیگر یکی از مخاطبان با ارسال ویدیوی به ایران اینترنشنال می‌گوید به تعدادی تبعه و کارگر خارجی در قطر پرچم جمهوری اسلامی داده شده تا به تشویق تیم فوتبال آن بپردازند. 

سامان دیان، یکی از هواداران فوتبال از محل برگزاری دیدار جمهوری اسلامی با ولز به ایران اینترنشنال گفت که «در ورودی ورزشگاه به دلیل لباسم که روی آن نوشته بود آزادی ایران، از من عکس گرفتند و به یک گروه واتس‌آپی فرستادند و بعد از استعلام مرا به اتاقی بردند و لباسم را در آوردند.»

این هوادار فوتبال افزود: «هوادارن حاضر در ورزشگاه دستچین شده بودند، حتی افرادی از دیگر ملیت‌ها هم برای تشویق تیم جمهوری اسلامی آورده شده بودند.» 

ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری ایران، یک‌شنبه هشتم آبان، نگرانی حکومت جمهوری اسلامی را از پوشش آزادانه اخبار مرتبط با تیم فوتبال جمهوری اسلامی در جریان جام جهانی قطر ابراز کرد و در جلسه هیات دولت، به وزارت امور خارجه دستور داد در تعامل با مسوولان قطری، در این رویداد مهم ورزشی از بروز مشکلات احتمالی برای جمهوری اسلامی پیشگیری کند. 

در همین حال مسئولان قطری برگزاری مسابقات محدودیت‌هایی برای خبرنگاران قائل شدند و به درخواست جمهوری اسلامی به خبرنگاران ایران اینترنشنال اجازه حضور در قطر را ندادند.

در پی این محدودیت‌ها و نقض اصول آزادی بیان و اطلاع‌رسانی، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران با نقل قول توییت ایران اینترنشنال درباره اقدام دولت قطر در لغو ویزای خبرنگاران بخش ورزشی این تلویزیون برای سفر به این کشور و پوشش بازی‌های جام جهانی فوتبال نوشت: «مقام‌های قطر باید روی فوتبال تمرکز کنند، نه سرکوب آزادی مطبوعات.»

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت که تهدید جمهوری اسلامی علیه ایران اینترنشنال و فشار حکومت ایران بر قطر برای منع ورود روزنامه‌نگاران این شبکه برای پوشش جام جهانی فوتبال «متاسفانه تعجب‌آور نیست.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.