رخداد «نادر» تولد دو توله‌یوز در پارک ملی توران در استان گلستان

شنبه, 12ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

عکس آرشیوی است

رادیو فردا

یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران از تولد دو توله‌یوز در پارک ملی توران در جنوب استان گلستان خبر داد و این اتفاق را «نادر» توصیف کرد.

آن‌ طور که حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی این سازمان، اعلام کرده دو توله یوزپلنگِ کمتر از یک‌ماهه، «توسط یک چوپان از طبیعت جدا شدند».

به گفته آقای اکبری، زایمان یوزپلنگ «غالباً در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد توله‌ها مناسب است، اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز پدیده‌ای نادر است».

وی با توجه به سرمای هوا افزود که این موضوع، «احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند».

این مقام محیط زیست اضافه کرد که تحقیقات از چوپان یادشده برای انگیزه وی از جداسازی این دو توله‌یوز از طبیعت ادامه دارد.

وی همچنین افزوده که تیم کارشناسی از سازمان محیط زیست بلافاصله تلاش کرد توله‌یوزها را به طبیعت بازگرداند، اما «با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به منظور حفظ جان آن‌ها، حدود نیمه‌شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند».

یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض در جهان است و از همین رو سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه از انقراض تدوین کرد.

یوز ماده با نام «ایران» روز ۱۱ اردیبهشت سال جاری، سه توله را در مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران سمنان به روش سزارین به دنیا آورد اما در فاصله چند روز، دو توله تلف شدند.

درباره آخرین وضعیت سومین توله‌یوز به نام «پیروز» نیز گفته می‌شود که وی هرگز خوی وحشی‌گری پیدا نمی‌کند و سازمان محیط زیست نیز توان هزینه‌کردن بیشتر برای پیروز را ندارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.