بهنام قلی‌پور: از ساختمان‌سازی تا استخراج رمزارز

چهارشنبه, 5ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

بهنام قلی‌پور

به ازای هر ۱۱ دانشجو در دانشگاه امام صادق یک استاد دانشگاه وجود دارد

موجودی حساب‌های بانکی دانشگاه امام صادق ۴۳ درصد بیشتر از هزینه‌های سالیانه این دانشگاه است‌ــ ساعد‌نیوز

اسناد مالی و فعالیت‌های اقتصادی جامعه الامام الصادق که دانشگاه حکومتی و ایدئولوژیک امام صادق نیز یکی از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شود، پس از چهار دهه پنهان‌کاری، در پی هک سایت دانشگاه امام صادق، در کانال تلگرام گروه هکری بلک ریوارد منتشر شدند.

اغلب این اسناد حاوی اطلاعاتی درباره فعالیت‌های اقتصادی و تجاری این دانشگاه و سایر زیرمجموعه‌‌های این «جامعه»اند.

یکی از اهداف تاسیس دانشگاه امام صادق، زیرمجموعه‌ جامعه الامام الصادق که در سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرد، تربیت مدیر برای نظام جمهوری اسلامی بود. طی چهار دهه گذشته، تعداد قابل‌توجهی از مدیران جمهوری اسلامی از این دانشگاه بیرون آمدند و سکاندار اداره بخش‌های مهمی از ایران شدند. البته سهم آن‌ها در دولت ابراهیم رئیسی بیشتر از سایر دولت‌ها گزارش شده است؛ تا جایی که دولت سیزدهم را دولت «امام صادقی‌ها» هم نامیده‌اند. این افزایش سهم بار دیگر نام این دانشگاه را سر زبان‌ها انداخت و عاقبت گروه هکری بلک ریوارد را بر آن داشت با هک کردن سایت این دانشگاه به اسناد و مدارک قابل‌اعتنایی دست یابد.

نخستین اسنادی که این گروه از دانشگاه امام صادق منتشر کرده، مربوط به نام و تصاویر برخی از کارمندان و استادان این دانشگاه به همراه نام ۱۴ شرکت متعلق به جامعه الامام الصادق است. یکی از این اسناد که خرداد ۱۴۰۱ تهیه شده، به تفصیل به معرفی موسسه جامعه الامام الصادق پرداخته است که از صورت‌های مالی و فعالیت‌های اقتصادی آن پرده برمی‌دارد.

بر اساس این گزارش، جامعه الامام الصادق در چهار حوزه صنعت، املاک و مستغلات، پول و بانک و موسسات آموزشی فعالیت دارد. فعالیت‌های این جامعه در بخش صنعت در زیربخش‌های فلزی و غیرفلزی است و در مجموع شش شرکت مادر در این بخش فعال‌اند. مجتمع ذوب آهن فولاد خزر، ریسندگی و بافندگی نخ ایران و ریسندگی و بافندگی و پوشاک جامعه سه شرکت متعلق به این جامعه در حوزه فلزات‌اند و در بخش فعالیت‌های غیرفلزی نیز شرکت‌های دارویی و بهداشتی لقمان، پخش سراسری تجهیزگران طب نوین و استریل لقمان فعال‌اند.

در حوزه املاک و مستغلات، نام دو شرکت «عاقل» و «طاهر ایران» دیده می‌شود. در حوزه پولی و بانکی نیز سه موسسه یا شرکت به نام‌های موسسه اعتباری دانشگاه، صندوق قرض‌الحسنه و بنیاد خدمات اسلامی دیده می‌شود.

در بخش موسسات آموزشی هم نام دانشگاه امام صادق به چشم می‌خورد که مهم‌ترین و خبرسازترین مجموعه وابسته به این جامعه دینی است.

آخرین وضعیت صورت‌های مالی این ۱۴ شرکت نشان می‌دهد که جامعه الامام الصادق سهامدار ۴۹.۹۸ درصد مجتمع ذوب آهن فولاد خزر به ارزش دو هزار میلیارد تومان است. این جامعه همچنین ۸۳ درصد سهام شرکت دارویی لقمان به ارزش یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و ۹۹.۹ درصد سهام شرکت ریسندگی و بافندگی و پوشاک جامعه به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را در اختیار دارد.

ارزش دارایی‌های مجتمع آموزشی امام صادق تهران (مکمل دانشگاه امام صادق) در این گزارش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان براورد شده است. این مجتمع در حال حاضر ۹ مدرسه با بیش از دو هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز و بیش از ۲۲۰ معلم دارد. گزارش بازرسی از این مجتمع نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته، تنها ۳۱ نفر از دانش‌آموزان آن به دانشگاه‌های سراسری ایران راه یافته‌اند و حدود نیمی از دانش‌آموزان در دانشگاه امام صادق ثبت‌نام کرده‌اند.

صورت مالی این مجتمع در سال ۱۳۹۹ حاکی از زیان یک میلیارد تومانی است.

بخش دیگری از این گزارش مربوط به میزان پرداختی‌های جامعه الامام الصادق به دانشگاه امام صادق در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ است که رقم آن ۱۸ میلیارد تومان اعلام شده است. این گزارش اضافه می‌کند هیئت‌ امنا بودجه موردنیاز دانشگاه برای سال ۱۴۰۱ را ۳۱۷ میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

بخش دیگری از این گزارش درباره تصمیم‌های هیئت مدیره جدید این جامعه است که راه‌اندازی شرکت طاهر ایران با هدف همکاری با شرکت «روس آگرو» و به منظور فروش محصولات غلات تولیدی از جمله این تصمیم‌ها است. این هیئت مدیره با هدف پایدار کردن منابع مالی جامعه الامام الصادق، فعالیت‌های جدید اقتصادی از جمله حضور در حوزه‌‌های عمرانی، تامین مالی پروژه‌های بزرگ ملی و فعالیت در بخش غلات، سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را مصوب کرده است.

بخش دیگری از این گزارش مربوط به وضعیت برخی از شرکت‌های این جامعه است که در مورد مجتمع ذوب آهن فولاد خزر آمده که این مجتمع با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی خریداری شده و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ هم سودی نداشته است.

در این گزارش، به وضعیت وخیم شرکت داروسازی لقمان هم اشاره شده و آمده که خطوط تولید این شرکت فاقد استاندارد‌های مدنظر سازمان غذا و دارو است و محصولات تولیدی این شرکت کیفیت قابل‌قبولی ندارند.

آن‌طور که در این گزارش رسمی آمده، ۴۸ داروی تولید این شرکت در سه سال اخیر از بازار جمع‌آوری و در رابطه با محصولات این شرکت هم ۳۰۰ شکایت به ثبت رسیده است.

بررسی عملکرد شرکت طاهر ایران از دیگر بند‌های این گزارش است که فساد و ناکارآمدی در اداره این شرکت را آشکار می‌کند. وضعیت نامناسب برخی املاک و فروش آن‌ها به قیمت‌های غیرواقعی و بی‌اطلاعی از درآمد حاصل از فروش از جمله فساد‌‌های مورداشاره در این شرکت است.

در این گزارش فساد در شرکت عاقل نیز دیده می‌شود که فروش املاک آن زیر قیمت بازار از جمله این موارد است. این شرکت از سال ۱۳۸۵ منحل شد و تسویه آن همچنان در حال پیگیری است. سند دیگری نشان می‌دهد که این شرکت سهامی خاص بوده و پس از شورش سال ۱۳۵۷ طی دو مرحله به این جامعه داده شده و دست‌کم ۲۰ درصد سهام این شرکت مصادره‌ای است.

یکی دیگر از مهم‌ترین اسنادی که از هک سایت دانشگاه امام صادق به دست آمد، گزارش بازرسی سال ۱۴۰۰ از این دانشگاه است که داده‌های جالب‌توجهی در آن دیده می‌شود. این گزارش بازرسی می‌گوید دانشگاه امام صادق در حال حاضر ۲۰۲ عضو هیئت علمی دارد و بیش از دو هزار و ۲۰۰ دانشجو هم در آن مشغول به تحصیل‌اند. بررسی این آمار نشان می‌دهد در دانشگاه امام صادق به ازای هر ۱۱ دانشجو یک استاد وجود دارد که در موسسات آموزش عالی در ایران عددی قابل‌اعتنا است.

این سند همچنین آشکار می‌کند که درآمد‌های دانشگاه امام صادق از پنج منبع تامین می‌شود که کمک‌های دولتی یکی از مهم‌ترین آ‌ن‌ها است. همچنین نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۴۴ میلیارد ریال در حساب‌های این دانشگاه بوده که ۵۷ درصد بیشتر از هزینه‌های این مجموعه در همان سال است.

گزارش یادشده اشاره می‌کند که «میزان دسترسی سیاست‌گذاران دانشگاه به اطلاعات لحظه‌ای بودجه و هزینه‌ها تقریبا صفر» و این مسئله یکی از نقاط ضعف نظام بودجه‌ریزی در این دانشگاه‌ است.

سند دیگری هم نشان می‌دهد این دانشگاه به شکل گسترده‌ای به فعالیت‌های ساختمان‌‌سازی وارد و از سه سال گذشته به یکی از مراکز استخراج رمزارز در ایران تبدیل شده است. آن‌طور که در این سند آمده، این دانشگاه با راه‌اندازی یک موسسه‌ به ساختمان‌سازی و مشارکت در ساخت‌وساز در مناطق مختلف شهر تهران اقدام کرده است. همچنین آشکار می‌کند که سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ برای این دانشگاه مجوز استخراج رمزارز صادر کرده و محل استقرار دستگاه‌های استخراج‌کننده نیز کارخانجات «پوشاک جامعه» است.

موسسه اعتباری دانشگاه (ماد) از دیگر زیرمجموعه‌های این جامعه است که در یکی از اسناد محرمانه، آشکار شده این موسسه بیش از دو هزار و ۶۰۰ سکه نزد برخی موسسات بانکی و مالی دارد و ۴۹۲ تا از این سکه‌ها هنوز ارزش‌گذاری نشده‌اند.

اسناد دیگری که از هک سایت دانشگاه امام صادق به دست آمدند، مربوط به صورت‌های مالی سایر شرکت‌ها و موسسات متعلق به جامعه الامام الصادق‌اند که برخی از آن‌ها پیش‌تر در سامانه کدال منتشر شده بودند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.