حضور مهسا امینی و ریشخند جمهوری اسلامی در کارناوال میلیونی کلن

یکشنبه, 30ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

بالاترین: حضور مهسا امینی و ریشخند به جمهوری اسلامی در ...

کارناوال کلن به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره‌های خیابانی امسال ۲۰۰ ساله و با شکوه تر از همه سال ها برگزار شد. استقبال میلیون ها تماشاگر از آلمان و کشورهای دور و نزدیک، پس از دو سال خاموشی ناشی از پاندمی کرونا، امسال کم نظیر بود. رسانه های محلی برآورد کرده اند که بیش از یک میلیون میهمان از شهرها و کشورهای دیگر به کلن آمده اند.

کارناوال کلن از ساعت ١١ روز ١١ ماه ١١ هرسال (نوامبر) با برگزاری یک مراسم ویژه در شهرداری ها آغاز می شود. اما جشن های خیابانی کارناوال، به مدت هفت روز هرسال در ماه فوریه برگزار می شود. آغاز جشن روز پنجشنبه است و پایان آن روز چهارشنبه بعد که “چهارشنبه خاکستر” نامیده می شود. امسال، جشن های خیابانی از روز پنجشنبه ١۶‬ فوریه، ۲۷ بهمن آغاز شد و امروز به مناسبت «دوشنبه گل رز» اوج گرفت.

در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه نیز جشن خیابانی در محله های مختلف کلن و شهرها و شهرک های پیرامون آن  برگزار شد.

اما «دوشنبه گل رز» جنبه بین المللی دارد و هرسال صدها هزارتن را از شهرها و کشور‌های دور و نزدیک به کلن می‌کشد. در این روز صدها کامیون و تراکتور و اتوبوس سقف باز در حالی که هرکدام ده ها تن را سوار کرده اند در خیابان ها به راه می افتند.

سرنشینان این خودروها  که از اعضای انجمن های حافظ سنت کارناوال تشکیل شده اند، از فراز این خودروها برای تماشاگران گل و شکلات و آب نبات و شیرینی و هدایای دیگر پرتاب می‌کنند و تماشاگران این هدایا را در آسمان می قاپند و به درون کیسه های اغلب بزرگی که همراه آورده‌اند می‌ریزند. عوام در آلمان معتقدند که هدایای روز گل رز متبرک است و بر حسب مقداری که جمع شده شانس کمتر یا بیشتری می آورد.

نامگذاری دوشنبه گل رز

این باور غامیانه بی پایه نیست. دلیل نامگذاری دوشنبه کارناوال به دوشنبه گل رز آن است که در یک روز یک‌شنبه قرن یازدهم میلادی، رهبر کاتولیک های جهان یک گل رز طلائی را تبرک کرد و به یکی از شخصیت های مورد احترام خود هدیه داد.

در سال ١٨‬٢٣‬ میلادی، درست دویست سال پیش کمیته برگزار‌کننده جشن‌های کلیسا در کلن که مجمع عمومی آن هرسال یک روز پس از یکشنبه گل رز برگزار می شد تصمیم گرفت کارناوال را در همین روز با نام دوشنبه گل رز در خیابان ها به راه بیاندازد. از آن تاریخ به بعد، کارناوال دوشنبه گل رز در کلن، دوسلدورف، بن و ماینس برگزار می‌شود، اما کلن برگزارکننده عظیم ترین جشن است.

در کارناوال دوشنبه گل رز صدها خودرو که ساخت و سازهای ویژه حامل پیکره های اغلب کمیک را به دنبال می‌کشند، ظرف حدود پنج تا هفت ساعت بیش از ده کیلومتر از خیابان‌های مرکزی کلان شهر کلن را به آرامی می‌پیماید. در تمام مسیر آهنگ ها و ترانه سرودهای ویژه کارناوال پخش می شود و هزاران کیلو شیرینی جات به سمت تماشاگران پرتاب می‌شود. حجم شیشه های خالی مشروبات الکلی مصرف شده در طول روز چنان زیاد است که پاکبانان شهرداری ناگزیر می شوند به دنبال کاروان خودروها راه بیافتند و خیابان ها را تمیز کنند، زیرا در غیر این صورت آن ها قابل رفت و آمد نخواهند بود.

حضور جنبش اعتراضی ایران

آنچه امسال کارناوال و جشن های مربوط به آن در داخل سالن‌ها و در خیابان‌ها را نسبت به هر سال متفاوت می‌کرد، راه یافتن نام ایران به این مراسم بود. در جشن های داخل سالن که ورود به آن ها مستلزم خرید بلیت گران است، معمولا افراد ثروتمند، سیاستمداران و هنرمندان شرکت می‌کنند. امسال در برخی از این جشن‌ها، کمدین‌های آلمانی جمهوری اسلامی و رهبران آن را به خاطر سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی در پنج ماه اخیر به ریشخند گرفتند.

شامگاه ١٨‬ فوریه، کارناوالیست جشن شهر آخن در حضور وزیرخارجه، رهبران احزاب و سیاستمداران سرشناس منطقه و آلمان در برنامه خود شعری را خواند که مضمون آن به تقریب چنین بود: «برو ایران ببین چه خبره، آخوند زن ها رو لت و پار می کنه».

در یک مراسم دیگر که یک روز پیش از آن در یکی از سالن‌های شهر کلن برگزار شد، کمدین آلمانی ضمن طرح نکاتی طنز درباره اوضاع وخیم جمهوری اسلامی خطاب به حاضران گفت: «اگه خیال می کنید خیلی مرد هستید، بروید به ایران و زن بشوید»! صدها میهمان سالن در واکنش به این سخن به پا خاستند و بیش از سه دقیقه برای زنان شجاع ایران کف زدند.

در کارناوال خیابانی کلن نیز، در کنار کاریکاتور عظیم  ولادیمیر پوتین در حال بوسه برداشتن از لبان شیطان، پیکره عظیمی حمل می شد که مهسا امینی را در زیر شمشیر آلوده به خون یک آخوند نشان می داد. بر عمامه این آخوند نوشته شده بود «گشت ارشاد».  این پیکره ضمنا به شعار اصلی جنبش اعتراضی مردم ایران، یعنی «زن، زندگی، آزادی» نیز تزئین شده بود.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.