نگرانی‌ از مسموم‌سازی دختران محصل؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش قوی جامعه جهانی شد

پنجشنبه, 11ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

با ادامه مسموم کردن‌های سریالی در مدارس، واکنش‌های جهانی نسبت به این «ترورهای بیولوژیکی» افزایش یافته است. علاوه بر آمریکا، استرالیا هم درباره مسموم کردن بچه‌مدرسه‌ای‌ها اظهار نگرانی کرد. یونیسف نیز درباره پیامدهای این ماجرا بر نرخ تحصیل دانش‌آموزان، به‌ویژه دختران هشدار داد.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند، مسموم کردن‌های سریالی دختران دانش‌آموز را مصداق «حملات شیمیایی و سازمان‌یافته تروریستی» خواند و با توجه به وجود فرضیه‌ قدرتمندِ نزدیک‌بودن عاملان حملات به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، خواستار واکنش قوی و فوری جامعه جهانی شد. 

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران،‌ حمله شیمیایی به مدارس متعدد را نشانه برنامه‌ریزی و هماهنگی این حملات خواند و گفت نبود واکنشی جدی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، تایید و تقویت‌کننده این فرضیه است که عوامل حملات «به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای حکومتی تحت امر علی خامنه‌ای مرتبط هستند».

سابقه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در انجام جنایات سازمان‌یافته از جمله قتل‌های زنجیره‌ای مخالفان سیاسی از سوی امیری‌مقدم مورد تاکید قرار گرفت. 

او با اشاره به این موضوع هشدار داد: «عدم واکنش جامعه‌ جهانی می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برای دختران ایران در پی داشته باشد.»

در گزارش سازمان حقوق بشر ایران همچنین به نام فاطمه رضایی، دختر دانش‌آموزی که جانش را بر اثر این حملات شیمیایی از دست داد و اعتراف‌گیری اجباری جمهوری اسلامی از پدر او برای این که بگوید مرگ فرزندش ارتباطی با این حملات نداشته، اشاره شد.

در پایان این اطلاعیه تاکید شد: «واکنش قوی جامعه جهانی برای جلوگیری از خانه‌نشین شدن دختران دانش‌آموز ضروری است.» 

از سوی دیگر در تازه‌ترین خبرها درباره مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز در ایران، پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی رکنا که اخبار حوادث را پوشش می‌دهد، از مسموم شدن ۱۵ دانش‌آموز دختر در اصلاندوز استان اردبیل خبر داد و از قول مسوول روابط عمومی استانداری اردبیل نوشت: «۱۵ دانش‌آموز دچار مسمومیت شدند و الان در بیمارستان هستند.»

اما پس از سرایت مسموم کردن‌های سریالی به پایتخت در دور روز گذشته، علی صالحی، دادستان تهران، روز پنج‌شنبه ۱۱اسفند از رسیدگی به این پرونده قضایی «در شعبه ویژه دادسرای تهران و خارج از نوبت» خبر داد و گفت «تحقیقات همه‌جانبه» درباره مسمومیت دختران دانش‌آموز آغاز شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.