اداره آثار باستانی اسرائیل: کتیبه سفالی «داریوش بزرگ» اصل نیست

جمعه, 12ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

عکس تزئینی

صدای آمریکا

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد کتیبه‌ سفالی کشف‌شده در جنوب آن کشور که نام داریوش بزرگ، فرمانروای امپراتوری ایران باستان، روی آن حک شده است، اصل نیست.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک قطعه از این کتیبه سفالی آذر ماه گذشته توسط یک رهگذر پیدا شد.

پیدا شدن چنین اثری با نام چهارمین شاهنشاه هخامنشی، که در قرن ششم و پنجم پیش از میلاد مسیح حکمرانی می‌کرد، آن هم برای اولین بار در اسرائیل، شور و شوق زیادی ایجاد کرده بود.

پس از انتشار این خبر در اوایل اسفند، یک متخصص کتیبه‌های باستانی آرامی، که از زبان‌های سامی است، به اداره آثار باستانی اسرائیل مراجعه کرد تا توضیح دهد که در واقع خود او این کلمات را روی آن قطعه باستانی حک کرده است.

این کارشناس که نام او برده نشده به مقامات گفت که این تکه سفال‌ مربوط به یک سفر آموزشی در سال گذشته در سایت باستانی «تل لاچیش» است و او خودش این کلمات را هنگامی که به دانشجویان توضیح می‌داد که چگونه آثار تاریخی بر روی سفال حک می شدند، نوشته است.

او سپس این قطعه را در همان جا در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اورشلیم، مکانی که زمانی یک «شهر کنعانی» در آن واقع بود، رها کرده است.

مقامات گفتند که شناسایی نادرست این اثر باستانی «بدون قصد و بدون سوءنیت» صورت گرفته است، اما تصمیم این کارشناس برای رها کردن این قطعه در محل را «بی دقتی» توصیف کردند.

آن چه بیشتر باعث سردرگمی پژوهشگران شد این بود که بررسی این قطعه در آزمایشگاه‌ها مشخص کرد خود قطعه سفالی واقعاً قدیمی است.

گیدئون آونی، پژوهشگر ارشد اداره آثار باستانی اسرائیل، گفت که «مسئولیت کامل این رویداد ناگوار» را بر عهده می‌گیرد.

او با اشاره به این که چنین مواردی بسیار نادر رخ می‌دهد، آنها را «از نظر اخلاقی و علمی» بسیار جدی دانست.

هنوز مشخص نیست که آیا اقدامی علیه کارشناس ناشناس مرتبط با این کتیبه صورت خواهد گرفت یا نه.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.