افزایش تقاضا برای بیمه شخص ثالث «قسطی» همزمان با افزایش هزینه بیمه

چهارشنبه, 9ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

تصادف در یزد

تصادف در یزد

همزمان با افزایش ۳۰ درصدی در میزان حق بیمه شخص ثالث، رسانه‌ها در داخل ایران از افزایش تقاضا برای پرداخت «قسطی» حق بیمه و پیش‌بینی ناتوانی مردم در بیمه کردن خود خبر می‌دهند.

با توجه به افزایش ۵۰ درصدی در هزینه دیه در سال ۱۴۰۲حق بیمه شخص ثالث نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در پی انتشار این خبر، وب‌سایت اقتصادی تجارت‌نیوز روز سه‌شنبه، هشت فروردین، این پیش‌بینی را مطرح کرد که بخشی از مردم به دلیل این افزایش قیمت‌ها، دیگر توان بیمه کردن خودروی خود را نداشته باشند.

حال بر اساس آمارهای موجود، تقاضا بیشتر به سمت خرید قسطی بیمه شخص ثالث رفته است و در مقابل، خرید یا تمدید بیمه‌ بدنه خودرو کاهش چشمگیری داشته است.

با توجه به افزایش تورم در کشور و گرانی اغلب کالاها از جمله کالاهای اصلی تجارت‌نیوز در این باره نوشت: «حق بیمه شخص ثالث در سال جدید ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند به معنی حذف خدمات بیمه از سبد مصرفی خانوارهای بیشتری باشد.»

با وجود این که کاهش تقاضا برای بیمه‌نامه به مذاق شرکت‌های بیمه هم خوش نمی‌آید، این افزایش نرخ بیمه تا حد زیادی ناگزیر است. زیرا نرخ حق بیمه تابع دو مولفه میزان سرمایه و میزان خطر است و از ضرب این دو مولفه به ‌دست می‌آید.

با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات، دستگاه‌ها، خودروها و وضعیت نامناسب جاده‌ها، میزان ریسک افراد حقیقی و حقوقی بالا رفته و بیمه‌گران ناچارند که نرخ حق بیمه را افزایش دهند.

طبق نظر کارشناسان صنعت بیمه، اگر شرکت‌های بیمه نرخ حق بیمه خود را متناسب با میزان سرمایه و ریسک افزایش ندهند، در یک بازه سه تا پنج ساله ورشکسته می‌شوند.

در ایران تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دارند.

این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارت به اموال را جبران می‌کند. در این گونه اتفاقات، راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می‌آید، استفاده کند.

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه، شخص اول به شمار می‌رود.(شخص اول در اکثر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود.)

شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است. شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. در نهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.