تداوم تجمعات کارگران در اعتراض به برنامه هفتم توسعه و معوقات مزدی

شنبه, 27ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

کارگران فروآلیاژ ازنا خواستار بازنگری دولت در بندهای کارگری برنامه توسعه هفتم شدند.

ایران وایر

اعتراض کارگران در شرکت‌های مختلف تولیدی به وضعیت شغلی و معیشتی کماکان ادامه دارد.

 اعتراض کارگران به «بندهای ضد کارگری برنامه توسعه هفتم»، «تعویق و تاخیر طولانی مدت در پرداخت دستمزد»، «مطالبات معوقه»، «اخراج کارگران از محیط کار»، «اعتراض به افزایش حقوق بیست درصد با وجود تورم پنجاه درصدی»، «وضعیت نامساعد معیشتی»، «بیمه درمانی» و «وضعیت نامساعد معیشتی» در مناطق مختلف کشور زمینه‌ساز تجمعات و اعتراضات کارگری و راه یافتن اخبار این اتفاقات در روزهای اخیر بوده است.

تجمع اعتراضی برای حذف بندهای ضد کارگری در برنامه هفتم توسعه

جمعی از کارگران فروآلیاژ ازنا با برگزاری یک تجمع اعتراضی، خواستار «حذف بندهای ضد کارگری از برنامه توسعه هفتم» شدند. کارگران شرکت کننده در این تجمع که در محل کارخانه برگزار شده  بر این باور هستند «برخی از مفاد لایحه برنامه توسعه هفتم، حقوق کارگران را به خطر انداخته و باید از این لایحه حذف شوند.» 

به گفته یکی از این کارگران «افزایشِ سن و سابقه بازنشستگی» و همچنین «تغییر مبنای محاسبه‌ دستمزد از ۲سال به ۵ سال»، نمونه بارز بی‌عدالتی است: «کارگران، حق بیمه‌ خود را به روز پرداخت می‌کنند و محاسبه‌ ۵ سال آخر دستمزد به عنوان مبنای محاسبه‌ حقوق بازنشستگی به معنای نادیده گرفتنِ ارزش حق بیمه‌ کارگران است و موجب کاهش مستمریِ آن‌ها می‌شود.»

اعتراض در سیمان دورود

شماری از کارگران سیمان دورود در استان لرستان نیز روز سه شنبه ۲۳ خرداد، با تجمع در محل کار خود به بندهای ضد کارگری برنامه هفتم توسعه اعتراض کردند.

آنها می‌گویند: «به‌عنوان بخشی از جامعه کارگری که ذی‌نفعان اصلی مقررات قانون کار محسوب می‌شویم، نگرانی خود را نسبت به پیش‌نویس مفاد ۶۶.۶۷، ۱۹.۲۰ برنامه توسعه هفتم و سایر بند‌های ضد کارگری اعلام می‌کنیم چراکه معتقدیم در صورت تصویب این مفاد از سوی نمایندگان مجلس؛ بخش زیادی از منافع قانونی کارگران هدف قرار خواهد گرفت.»

به گفته آنها؛ «ما کارگران سالیان سال با سخت‌ترین شرایط به امید آینده و آرامش خانواده‌هایمان کار کرده و حق بیمه پرداخت کرده‌ایم اما در عین ناباوری دولت قصد افزایش سن بازنشستگی را دارد.»

اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد

کارگران شرکت راهسازی آرادان که در پروژه محور بجستان به فردوس در استان خراسان رضوی شاغل هستند نسبت به تعویق و تاخیر طولانی مدت در پرداخت دستمزد خود معترض هستند. در این پروژه راهسازی۸۰ کارگر مشغول به کار هستند. این گروه کارگران از آذرماه سال گذشته تا این لحظه هیچ حقوقی و همینطور عیدی و پاداش خود را دریافت نکرده‌اند.

مطالبات معوقه و اخراج کارگران

کارگران ابنیه فنی راه آهن جنوب شرق در اعتراض به مطالبات معوقه و اخراج تعدادی از همکاران خود یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. این گروه از کارگران روز چهارشنبه ۲۴ خرداد با تجمع در محدوده محل کار خود ضمن اعتراض به اخراج شماری از همکاران خود، خواهان پرداخت حق سنوات معوق مانده از سال ۹۱ و اجرای فوری طرح طبقه بندی مشاغل در این مرکز شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی

اعتراض به نحوه «نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی، وضعیت نامساعد معیشتی» گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه را به خیابان کشاند. این گروه از بازنشستگان روز چهارشنبه ۲۴ خرداد در مقابل ساختمان استانداری یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. این چندمین تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود. بر اساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران این گروه از بازنشستگان جدا از همسان سازی و معیشت، خواستار رسیدگی به «بیمه درمانی، عدم افزایش حقوق و رسیدگی به دیگر مطالبات» خود هستند.

شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز هم روز چهارشنبه بیست و چهارم خردادماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، مقابل ساختمان استانداری خوزستان در اهواز یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

افزایش حقوق بیست درصد با وجود تورم پنجاه درصدی

جمعی از کارگران و کارمندان دولت با راه‌اندازی کارزاری با عنوان «اعتراض به افزایش حقوق بیست درصد با وجود تورم پنجاه درصدی» خواستار افزایش حقوق کارکنان متناسب با شرایط اقتصادی حال حاضر شدند.

در بخشی از متن این کارزار آمده است: «مطابق قانون، حقوق کارکنان می‌بایست برابر هزینه معیشت یک خانواده چهار نفره در پایتخت بعلاوه تورم سالیانه در نظر گرفته شود. در طی سال‌های اخیر قدرت خرید قشر کارمند، یک دهم شده است.  ما کارمندان دولت خواستار افزایش چند برابری و ترمیم حقوق هستیم. بسیاری از مشکلات اجتماعی نظیر فساد اداری از چنین کمبودهایی سرچشمه می‌گیرد. دولت می‌بایست نسبت به تکالیف قانونی خود در بحث معیشت و تعیین حقوق و دستمزد [متعهد بوده و] بر اساس آن و میزان تورم اقدام عاجل نماید.

تجمع اعتراضی کارگران معدن

کارگران معدن زغال سنگ هجدک شهرستان راور روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه، در مقابل شرکت زغال سنگ کرمان یک تجمع  اعتراضی برگزار کردند. این تجمع در «اعتراض به معوقات مزدی پرداخت نشده» از بهمن ماه سال گذشته و همچنین اعتراض به دستمزدهای ناچیز برگزار شده است.

قطعی ۳ روز در هفته برق چاه‌های کشاورزی

اجرای مصوبه ” قطعی ۳ روز در هفته برق چاه‌های کشاورزی شهرستان چناران” و نبود آب اعتراض کشاورزان چنارانی را در استان خراسان رضوی را به دنبال داشت.

یکی از کشاورزان معترض در تجمع اعتراضی این کشاورزان که روز سه شنبه ۲۳ خردادماه مقابل فرمانداری این شهرستان صورت گرفت، با اشاره به اینکه همه زندگی این قشر بستگی به محصول کشت شده دارد، گفت: «قطعی برق چاه‌های کشاورزی و نبود آب، تمام زحمت یک ساله ما را به باد می‌دهد.»

کشاورز دیگری با اشاره به سابقه قطعی برق طی سال‌های گذشته، افزود: «با وجودی که انجمن آب کشاورزی از سال ۹۳ شروع به کار کرده است، اما اقدام جدی برای حل این مشکل صورت نگرفته است.»

فرماندار شهرستان چناران هم در این رابطه گفته است: «تعداد چاه‌های آب کشاورزی این شهرستان را ۴۲۰ حلقه بوده و ۸۵ درصد چاه‌های آب کشاورزی، خرده مالکی است که قطعی برق و خاموش شدن این چاه‌ها، لطمه شدیدی به اقتصاد روستا و معیشت مردم خواهد زد.»

باغداران منطقه دلفارد استان کرمان هم، در محل فرمانداری شهرستان جیرفت یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان نسبت به پلمپ چاه‌های آب منطقه اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند.

حوادث کارگری

انفجار دیگ روغن موتور مذاب در یک واحد صنعتی منجر به کشته شدن یکی از کارگران این مجموعه شد. در این حادثه که در یک کارخانه صنعتی در محدوده شهرک صنعتی اشتهارد رخ داد، بر اثر انفجار دیگ روغن موتور خودرو، یک کارگر ۴۵ ساله به علت شدت جراحات وارده به شدت مصدوم و پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

حادثه واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران در محور مشهد به نیشابور ۱۸ مصدوم برجا گذاشت. در این سانحه مینی‌بوس حامل کارگران یکی از شرکت‌های صنعتی در مسیر نیشابور به مشهد از جاده منحرف و به طور کامل واژگون شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز از جان باختن یکی از رانندگان دامپتراک شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان خبر داده است. این کارگر پیمانکاری روز ۲۰ خردادماه به علت خواب‌آلودگی و خستگی ناشی از فشار زیاد کار از پله‌های معدن سقوط کرده و بر اثر واژگونی دامپتراک دچار خونریزی داخلی شده بود، شب گذشته جانش را از دست داد.

یک کارگر خدماتی شهرداری تهران، هنگام انجام وظیفه بر اثر برخورد با یک دستگاه خودرو سواری به شدت مصدوم شد و در ادامه حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. رئیس اداره مهندسی و ترافیک پلیس راهور تهران در ارتباط با این حادثه گفت: «این حادثه صبح روز جمعه برای یکی از کارگران شهرداری تهران در بزرگراه شهید چمران رخ داده که مشغول نظافت و شستشوی معابر بزرگراهی بود.»

کارگر دیگری به علت گیر کردن در دستگاه سنگ شکن صنعتی جان خود را از دست داد.. در اثر این حادثه که در کارخانه سرب و روی زنجان اتفاق افتاده، یکی از کارگران این کارخانه، هنگام کار با دستگاه سنگ شکن صنعتی به علت گیر کردن در دستگاه و شدت فشار وارده جان خود را از دست داد.

اقدام به خودکشی

یکی از کارگران پروژه مسکن ملی شهر ایلام، با بالا رفتن از تاور کرین  قصد خودکشی داشته است. اما خوشبختانه با همکاری نیروهای امدادی و حاضران در صحنه از این اقدام منصرف شده است. به گفته همکاران او، «عدم واریز چهار ماه حقوق» دلیل تصمیم به خودکشی این کارگر بوده است.

آزادی دو فعال کارگری با قید وثبقه

روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، «اقبال پیشکاری» یکی دیگر از فعالین کارگری شهر سنندج که از تاریخ ۲۷ اردیبهشت همراه با جمعی دیگر از فعالین کارگری این شهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با قرار وثیقه‌ ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

«فرهاد شیخی» فعال کارگری با قید کفالت یکصد میلیونی بطور موقت از ندامتگاه کرج روز سه‌شنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۲ آزاد شد. این فعال کارگری روز ۷ خرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. او پیشتر هم در اول بهمن ۱۴۰۱ دستگیر و روز ۱۷ بهمن به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان آزاد شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.