سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های ایران افزوده می‌شود

شنبه, 27ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

بنابر اعلام مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی در ایران، سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود.

وحید جعفریان روز شنبه ۲۷ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا نرخ «بیابان‌زایی» در ایران را بالاتر از میانگین جهانی اعلام کرد و مهم‌ترین شیوه پیشگیری از آن را «شیوه مدیریت منابع آب» اعلام کرد.

بر اساس گفته‌های آقای جعفریان، «خشک شدن تالاب‌ها و تبدیل آن‌ها به کانون ریزگردها»، «افت سطح آب‌های زیرزمینی» هم‌چنین «توسعه صنایع و وارد شدن پسماندها و پساب‌های آنها به طبیعت» از جمله علت‌های رشد بیان‌زایی در ایران در سال‌های گذشته بوده است.

بیان‌زایی، ریزگردها و فرونشست زمین از جمله چالش‌های جدی ایران ناشی از خشکسالی و سوءمدیریت آب در دهه‌های گذشته بوده است.


عباسعلی نوبخت، سرپرست وقت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران اوایل ماه تیر پارسال از افزایش ۶۶ درصدی استان‌های بیابانی در کشور خبر داده و گفته بود که مناطق بحرانی برای ریزگردها نیز در حدود ۴۳ درصد گسترش یافته است.

به گفته آقای نوبخت تعداد استان‌های بیابانی ایران نیز از ۱۴ مورد در آغاز برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله، به حدود ۲۱ استان تا سال گذشته افزایش یافته است.

عبدالحسین محمدی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز روز شنبه ضمن هشدار درباره فرونشست دشت میقان، مهم‌ترین دلیل این پدیده را «افزایش چاه‌های زیرزمینی در منطقه» و «برداشت بی‌رویه آب» اعلام کرد.

به گفته آقای محمدی در دهه ۱۳۴۰ تنها دو حلقه چاه در دشت میقان وجود داشته اما تعداد آن در حال حاضر به دوهزار و ۵۰۰ حلقه رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، رکنا و رادیوفردا؛ ف.ع/ ب.ب

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.