انتقام حاکمیت از دختران؛ دانش‌آموزان مخالف حجاب اجباری به فراجا معرفی می‌شوند

جمعه, 27ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

بر اساس لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» دانش‌آموزان مخالف حجاب اجباری به نیروی انتظامی معرفی می‌شوند

سایه رحیمی

بر اساس لایحه موسوم به «حمایت از خانواده از طریق ترویج حجاب و عفاف» که اکنون در کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و فرهنگی مجلس در حال بررسی برای تصویب است، دختران دانش‌آموز چنانچه سه مرتبه حجاب اجباری را رعایت نکنند، به نیروی انتظامی معرفی خواهند شد. این در حالی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، ادعا کرده بود که طبق این لایحه هیچ فرد زیر ۱۸ سال، حتی احضار هم نمی‌شود.

غلامرضا نوری قزلجه، عضو فراکسیون مستقلین مجلس، در گفت‌وگو با روزنامه شرق ادعای رئیس مجلس را تکذیب کرد و گفت طبق تبصره پنج ماده ۴۶ لایحه عفاف و حجاب، اگر محصلان «قانون» را رعایت نکنند، کمیته انضباطی یا حراست مرکز آموزشی آنان را به فراجا معرفی می‌کنند.

نوری قزلجه با بیان اینکه لایحه حجاب به حوزه دانش‌آموزی ورود کرده است، هشدار داد که این مسئله برای جامعه و خانواده‌ها مشکل‌ساز و نگران‌کننده است.

به گفته این نماینده مجلس، ماده ۶۸ لایحه عفاف و حجاب به کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال اشاره دارد و ارجاع لایحه به مواد ۸۸ تا ۹۵ قانون مجازات اسلامی نیز مربوط به مجازات و «اقدامات تربیتی» اطفال و نوجوانان است.

نوری قزلجه در ادامه مصاحبه، ضمن انتقاد از روند بررسی لایحه حجاب و عفاف به قالیباف کنایه زد و گفت: «کسانی که تصمیمات را هدایت می‌کنند، اطلاع دقیقی از محتویات آنچه درباره‌اش تصمیم می‌گیرند، ندارند.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه قالیباف در صحن علنی مجلس او را به «دروغ» گفتن متهم کرده است، گفت فرصت دفاع از اظهاراتش را نداشته است.

نوری قزلجه همچنین از طراحان لایحه حجاب و عفاف خواست به این سوال پاسخ دهند که «در مدارس به دنبال چه می‌گردند؟»

نمایندگان «مجلس انقلابی»، روز یکشنبه ۲۲ مرداد، با تقاضای رسیدگی به لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند و بر این اساس مقرر شد این لایحه در «کمیسیون تخصصی» بررسی و تصویب شود.

روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، ویدیوهایی از نشست علنی مجلس درباره لایحه حجاب و عفاف در رسانه‌ها و فضای مجازی فراگیر شد. یکی از این ویدیوها مربوط به مجادله جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، با محمدباقر قالیباف بود.

پس از اینکه رئیس مجلس ادعا کرد «در لایحه حجاب هیچ خانم زیر ۱۸ سال حتی احضار هم نمی‌شود»، محمودزاده به او یادآور شد که سوگند خورده است بی‌طرف باشد. ضمن اینکه رئیس مجلس طبق قانون نمی‌تواند به‌عنوان موافق درباره لایحه اظهارنظر کند.

نماینده مهاباد در ادامه نیز خطاب به قالیباف گفت: «شما گفتید الزامی برای احضار و دستگیری دختران با سن پایین دیده نشده، اما در تبصره چهار ماده ۴۶ این لایحه اسم محصلین آمده مگر محصلین زیر ۱۸ سال نیستند؟»

الزام کودکان و نوجوانان به رعایت حجاب اجباری به اندازه عمر جمهوری اسلامی در ایران سابقه دارد. دختران دانش‌آموز از کلاس اول ابتدایی با پوشش مورد تایید حاکمیت در مدارس حاضر می‌شوند و تا پایان دوران متوسطه نیز با سخت‌گیری‌های مربوط به حجاب در مدارس مواجه‌اند.

با این حال، اقدام اخیر حکومت در جرم‌انگاری رعایت نکردن حجاب اجباری برای دانش‌آموزان از این حقیقت پرده برمی‌دارد که اعتراضات دانش‌آموزی ۱۴۰۱ به‌شدت جمهوری اسلامی را نگران کرده است.

روز چهارشنبه ویدیویی نیز از حسین جلالی، نماینده رفسنجان، در رسانه‌ها و فضای مجازی فراگیر شد که بازتاب وسیعی داشت. جلالی در صحن علنی مجلس در دفاع از لایحه حجاب و عفاف، به‌صراحت دختران زیر ۱۸ سال را به محرومیت از تحصیل، محرومیت از اشتغال، مسدود کردن حساب بانکی، توقیف گذرنامه و محرومیت از اینترنت و تلفن همراه تهدید کرد.

خط‌ونشان‌های مقام‌های حکومتی برای کودکان و نوجوانان در حالی ادامه دارد که مطابق با پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، تمام افراد زیر ۱۸ سال، کودک محسوب می‌شوند و حکومت‌ها متعهدند که امکان آموزش برابر، رایگان و فراگیر آن‌ها را فراهم کنند، به انتخاب عقیده و آزادی بیان آن‌ها احترام بگذارند و در هر اقدام و تصمیمی «منافع عالی» کودکان را در اولویت قرار دهند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۷۲ این پیمان‌نامه را امضا کرده و متعهد به اجرای آن است، اما در تمام این سال‌ها همواره موارد مندرج در این پیمان‌نامه در ایران زیر پا گذاشته شده و حقوق کودکان به‌طور پیوسته در جمهوری اسلامی ایران نقض شده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.