اعتصاب کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

چهارشنبه, 21ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

sang-ahan

اعتصاب حدود پنج هزار کارگر سنگ‌آهن مرکزی ایران در بافق در استان یزد که از روز ۲۷ اردیبهشت شروع شد، همچنان ادامه دارد.

کارگران اعتصابی که از حمایت امام‌ جمعه و شورای اسلامی شهر بافق و استانداری یزد برخوردار هستند، خواستار آنند که حدود ۲۸ درصد باقیمانده از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در آن منطقه به تعاونی شان فروخته شود.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری ایسنا، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعتراض کارگران را جوسازی توصیف کرده و گفته است:«کار واگذاری سهام سنگ‌آهن مرکزی تمام ‌شده است.»

با این همه، هم کارگران و هم مسئولان محلی بر لغو واگذاری سهام به فولاد خوزستان تاکید می کنند.

این در حالیست که به گزارش ایسنا، پیش‌ از این، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، دستور داده بود که واگذاری سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی با نظرات مقام‌های‌ استانی هماهنگی شود، دستوری که به نوشته ایسنا اجرایی نشد.
پیش از این، حدود ۷۲ درصد سهام این شرکت به صندوق بازنشستگی فولاد کشور واگذار شده بود.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدحسن تشکری، رئیس شورای اسلامی شهر بافق، به مردم این شهر قول داد تا «زوایای مخفی خصوصی‌سازی معدن سنگ‌آهن مرکزی ایران» را روشن کند.

آقای تشکری همچنین روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه کیهان همچنین اشاره کرد: از آنجا که مطابق با اصل ۴۵ قانون اساسی معادن جزو انفال است، در نتیجه واگذاری این معدن وجاهت قانونی ندارد.

بر اساس این گزارش، محمد صالح جوکار، نماینده مجلس از یزد، از وجود یک رانت در این واگذاری خبر داد و گفت: در صورتی که مسئولان در روند خصوصی‌سازی شرکت سنگ‌آهن شفاف‌سازی نکنند افشاگری خواهد کرد.

او افزود: باید مشخص شود از معادن چه میزان برداشت می‌شود و آیا حق دولت توسط شرکت‌های خصوصی داده شده یا خیر و علت عدم پرداخت حق دولت باید برای مردم شفاف و مشخص پاسخ داده شود.

به گفته آقای جوکار، عده‌ای معادن را در اختیار گرفته‌اند و در زیرمجموعه یک شرکت، ۴۰ شرکت دیگر راه‌اندازی می‌کنند و آن را بخش خصوصی می‌نامند و واگذاری‌ها به بخش خصوصی نیز به همین شکل انجام می‌شود و این رانت‌خواری است.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا یاراحمدی، مدیرعامل سابق شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران، با اعلام اینکه هرروز اعتصاب، معادل دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به آن شرکت ضرر می‌زند، خواستار لغو واگذاری سهام آن به فولاد خوزستان شد.

در این‌ ارتباط به گزارش خبرگزاری فارس، امام ‌جمعه بافق نیز از سازمان خصوصی‌سازی خواست به هوش بیاید و به گفته او خواسته‌های به‌حق مردم را در نظر بگیرد.

البته به نوشته همین خبرگزاری، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قبل از این گفته بود که پنج درصد سهام ترجیحی شرکت سنگ آهن بافق به صورت امانت و برای هزینه به نفع مصالح کارگران این شرکت در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

اما تاکنون گزارشی در مورد واکنش یا استقبال کارگران اعتصابی که حدود ۲۸ درصد سهام را برای تعاونی خود خواسته اند، انتشار نیافته است.

آخرین خبر در مورد اعتصاب در بافق یزد آن است که به نوشته سایت اتحاد، ارگان اتحادیه آزاد کارگران ایران، محمد حسن ابوترابی فرد، نایب اول رئیس مجلس، برای رسیدگی به موضوع اعتصاب گسترده کارگران معدن سنگ بافق، به آن منطقه رفته است.

در همین حال، تنها واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مورد اعتصاب کارگران در روز ۱۲ خرداد این بود که به خبرگزاری ایسنا گفت: جلسه دارم و باید بروم.

البته به گزارش خبرگزاری مهر، او دو هفته پیش در سفر به استان کرمان با ابراز امیدواری برای ورود سرمایه‌گذاران به بخش معدن گفته بود: معادن بزرگ سنگ آهن ایران تا دو ماه آینده از طریق مزایده واگذار می‌شود .

در این میان، صادق کارگر فعال سندیکایی در نروژ، با اشاره به روند خصوصی سازی در ایران عقیده دارد؛ آنچه به نام خصوصی‌سازیصورت می‌گیرد خصوصی‌سازی نیست. او به رادیو فردا می گوید: «کشاکش سختی برای مصادره و تاراج سرمایه‌های کشور و واحدهای تولیدی با زمینه‌سازی‌های قبلی که سود نمی‌دهد و غیره صورت می‌گیرد که درست نیست و گروه‌های مافیایی و یا نظامی دارند این کارخانه‌ها و این واحدها را مصادره می‌کنند.»

در همین ارتباط به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس اخیراً گفت: تنها حدود ۱۳ درصد واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در سال‌های گذشته واقعی بوده است، دولت حسن روحانی از زمان آغاز به کار در سال گذشته بر خصوصی‌سازی تأکید کرده است.

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سخنانی در تلویزیون دولتی ایران گفته است:«به دلیل برخورداری ایران از درآمدهای نفتی با یک بخش خصوصی نحیف و کوچک و غیر کارآمد و یک بخش دولتی فربه و چاق و ناکارآمد مواجهیم، ما خودمان رامکلف می‌دانیم که سعی کنیم خصوصی‌سازی را به مفهوم واقعی و باهدف ارتقا بخش خصوصی واقعی در دستور کار جدی خودمان قرار دهیم.»

با این وجود، جوانمیر مرادی، رئیس انجمن صنفی کارگران فرزکار و برق کرمانشاه، با اشاره به تبلیغات فراوانی که به گفته او در جهات حقانیت خصوصی‌سازی انجام می‌گیرد، به رادیو فردا می‌گوید: «تبلیغات زیادی داریم مبنی بر اینکه با ایجاد خصوصی‌سازی شغل ایجاد می‌شود و کارخانه‌ها رونق می‌گیرند و برای کارگران شغل‌های بیشتری ایجاد می‌شود اما ما خلاف آن را دیده‌ایم.»

صادق کارگر دراین‌باره عقیده دارد: «کارفرماهای جدیدی که آمده‌اند حاکم شده‌اند و کارخانه‌ها را گرفته‌اند و شروع کردند قراردادهای دائم را از بین برده‌اند، کارگران را تعدیل کرده‌اند، آنها را بدون پرداخت حق‌وحقوق بیرون می‌کنند، دستمزدها را کاهش می‌دهند، فشار کار را بالا می‌برند و اضافه‌کاری اجباری تحمیل می‌کنند. این کارفرمایان همچنین زنانی را که باردار می‌شوند بیرون می‌کنند.»

به نوشته سایت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، منطقه بافق به علت دارا بودن معادن غنی سنگ آهن طی سالیان گذشته بیشتر مورد توجه دولت، مسئولین و سرمایه گزاران بخش خصوصی قرار گرفته است .

بر اساس این گزارش، طبق مطالعات انجام گرفته تا کنون نزدیک به ۳۵ آنومالی آهن دار با ذخیره بالغ بر ۱٫۷میلیارد تن سنگ آهن در این منطقه شناسایی و کشف شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.