سوء قصد به جان محمود احمدی نژاد + گزارش تکمیلی

چهارشنبه, 3ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

24-1.jpgبر اساس اطلاعات منابع ایران‌‌اینترنشنال، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌دولت نهم و دهم جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۲۵ تیر ماه سال جاری از طریق خرابکاری در خودرویی که برای جابه‌جایی او مورد استفاده قرار می‌گیرد، هدف سوءقصد نافرجام قرار گرفته است.

***

اختصاصی ایران اینترنشنال: خودروی دستکاری‌شده احمدی نژاد در آزادراه دچار حادثه شد. او برای شرکت در مراسم تاسوعا راهی زنجان بود. پیشتر زیرمجموعه امنیتی سپاه این خودرو را برای تعمیر برده بود. بررسی بیشتر این موضوع در گفت‌وگو با علی‌حسین قاضی‌زاده، ایران اینترنشنال

گزارش تکمیلی ایران اینترنشنال

سوءقصد به محمود احمدی‌نژاد نافرجام ماند

شاهد علوی

عصر دوشنبه ۲۵ تیر ماه، احمدی‌نژاد و همراهانش آماده می‌شوند برای شرکت در مراسم عزاداری روز تاسوعا، عازم زنجان شوند.

پیش از حرکت، سر تیم حفاظت او به رویه معمول در اتومبیل اصلی رییس‌جمهوری پیشین ایران – که یک تویوتا لندکروز بوده – می‌نشیند تا اتومبیل را چک کند.

سر تیم حفاظت پس از چک کردن خودرو با شکایت از اینکه کولر اتومبیل که خراب بوده تعمیر نشده است، از احمدی‌نژاد می‌خواهد سوار خودروی دیگری شود.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، در طول مسیر در آزادراه کرج-قزوین در منطقه آبیک، در حالی که حدودا یک-چهارم مسیر طی شده بوده، ناگهان کنترل فرمان و ترمز خودرو تویوتا لندکروز به صورت هم‌زمان از دست راننده خارج می‌شود.

این اتومبیل حامل احمدی‌نژاد نبوده و سرنشینان آن، شماری از همراهان و محافظان او بوده‌اند.

اتومبیل تویوتا که کنترلش از دست راننده خارج می‌شود، در مسیری که دیگر خودروهای عبوری با سرعت بالا در حرکت بودند، سه بار دور خود چرخیده و پس از دو بار انحراف به راست و چپ و برخورد با حفاظ بتنی وسط آزادراه، با یک خودرو دیگر از همراهان احمدی‌نژاد برخورد می‌کند.

اتومبیل دوباره با انحراف به چپ و برخورد با حفاظ بتنی وسط آزادراه به سمت راست کشیده می‌شود و در نهایت بعد از برخورد با یک دستگاه پژو در سمت راست آزادراه متوقف می‌شود.

بر اساس اطلاعات رسیده، یکی از مسافران خودروی پژو مصدوم و به بیمارستان منتقل می‌شود که با توجه به جدی نبودن جراحات، مداوای سرپایی انجام و مرخص می‌شود.

خرابکاری در ماشین

دور روز پیش از این سفر، تیم حفاظت احمدی‌نژاد خودروی اصلی جابه‌جایی او، یعنی این تویوتا لندکروز را به دلیل نقص در کولر، برای تعمیر به واحد مربوطه در نهاد ریاست‌جمهوری تحویل داده بود.

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، این اتومبیل پس از تحویل به نهاد ریاست‌جمهوری، بر خلاف رویه معمول به جای انتقال به تعمیرگاه مجازی که سرویس اتومبیل‌های این نهاد را انجام می‌دهد، با دخالت «عوامل خاص امنیتی»، از واحد مربوطه در این نهاد تحویل گرفته شده و به جای نامعلومی منتقل شده است.

منابع ایران‌اینترنشنال گفتند روی اتومبیل لندکروز در این مکان نامعلوم خرابکاری انجام شده و سپس با این عنوان که تعمیرات کولر اتومبیل انجام شده است، این خودرو به تیم حفاظت احمدی‌نژاد بازگردانده شده.

اعضای تیم‌ حفاظت مقامات از جمله احمدی‌نژاد، نیروهای یگانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند که به نام سپاه حفاظت انصار شناخته می‌شود.

سپاه حفاظت انصار یکی از زیرمجموعه‌های «فرماندهی حفاظت سپاه» است که فرمانده‌ فعلی آن سرتیپ پاسدار فتح‌الله جمیری است که با حفظ سمت، فرماندهی سپاه حفاظت انصار را هم بر عهده دارد.

منابع ایران‌اینترنشنال مشخص نکرده‌اند «عوامل خاص امنیتی» مورد اشاره آنان به چه نهادی وابسته بوده‌‌اند اما نظر به جایگاه سازمانی، نیروهای رده‌بالای یکی از سه زیرمجموعه سپاه پاسداران – سازمان اطلاعات سپاه، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و سپاه ولی‌امر – این قدرت را دارند که اتومبیل تحویل‌شده احمدی‌نژاد به واحد تعمیرات ریاست‌جمهوری را بدون‌ هماهنگی با سپاه حفاظت انصار و بدون ایجاد حساسیت امنیتی، از واحد تعمیرات تحویل بگیرند و خرابکاری ادعایی را روی این اتومبیل انجام دهند.

احمدی‌نژاد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری امسال ثبت‌نام کرد اما رد صلاحیت شد.

او از هیچ کدام از کاندیداهای اصول‌گرا حمایت نکرد و در هر دو مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ رای نداد.

منابع ایران‌اینترنشنال می‌گویند هزینه‌ای که این اقدامات احمدی نژاد به نظام وارد کرده باعث شده عواملی تلاش کنند او را به قتل برسانند.

نامه احمدی‌نژاد

گزارش‌های منتشر شده در وبسایت‌های داخلی از جمله وبسایت دولت بهار که به احمدی‌نژاد نزدیک است، نشان می‌دهد او در تیر ماه به زنجان سفر کرده و تصاویری زیادی از حضورش در روز تاسوعا در زنجان منتشر شده است.

تصاویری از او سوار بر یک تویوتای لندکروز سفید رنگ هم در زنجان دیده می‌شود.

منابع ایران‌اینترنشنال گفتند این خودرو با خودروی لندکروز دیگری که تصادف کرده و اتومبیل اصلی جابه‌جایی احمدی‌نژاد بوده، متفاوت است.

به گفته همین منابع، پنج روز پس از این سوءقصد نافرجام در ۳۰ تیر ماه، دفتر احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای وقوع آن را به اطلاع «مقامات مسئول» رساند و از سوابق متعدد حمله و سوءقصد علیه احمدی‌نژاد شکایت کرد.

پنجم شهریور ۱۴۰۲ نیز کانال تلگرامی دولت بهار، نزدیک به احمدی‌نژاد، گزارش داد دفتر او با ارسال نامه‌ای خطاب به فرماندهان و مقامات ارشد نظامی و امنیتی مسئول، «نسبت به برخی تحرکات و اقدامات بسیار نگران کننده علیه ایشان هشدار داد و خواستار اتخاذ تدابیر لازم حفاظتی و برخورد با عوامل مربوط در این زمینه شد».

این کانال در ادامه به نقل از نامه دفتر احمدی‌نژاد نوشت: «تحرکات و اقدامات عملی صورت گرفته در روزهای اخیر، آشکارا از یک تلاش سازمان یافته برای سوءقصد علیه دکتر احمدی‌نژاد حکایت داشته است.»

هشتم شهریور ۱۴۰۲، علیرضا بیگی، نماینده مجلس یازدهم و از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد، با تایید خبر کانال تلگرام دولت بهار، به سایت دیده‌بان ایران گفت: «از یکی دو ماه پیش تلاش‌ها برای سوءقصد به احمدی‌نژاد بیشتر شده و مستندات این تلاش‌ها به نهادهای امنیتی داده شده است.»

پیش‌تر و در ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ هم رسانه‌های داخلی گزارش دادند احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی گفته است: «بحث ترور من جدی است. خودشان می‌کشند، خودشان هم مراسم عزاداری بر پا می‌کنند و بعد دیگران را متهم می‌کنند. مسائلی را که اطلاع دارم ضبط کرده‌‌ام و در چند جای مطمئن قرار داده‌ام.»

برخی ناظران، پست ۲۴ تیر ماه احمدی‌نژاد در شبکه ایکس در محکومیت ترور پس از سوءقصد نافرجام علیه دونالد ترامپ را هم از جمله نشانه‌های نگرانی او از برنامه‌ریزی احتمالی حکومت برای کشتن خود می‌دانند.

به گفته این ناظران، مشکوک بودن سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و این گمانه که ممکن است او قربانی جنگ قدرت در داخل حکومت شده باشد، می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث شدند احمدی‌نژاد این مطلب را بنویسد.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.