اسیدپاشی و خشونت‌ روحانیان

دوشنبه, 28ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

bashirtash

در هفته‌های گذشته، اسیدپاشی بر روی عده‌ای از زنان «بدحجاب» در اصفهان موجب وحشت مردم شده است و بسیاری از زنان از ترس اسیدپاشی مجبور شده‌اند در رعایت الگوی پوششی مورد نظر روحانیان حاکم بیشتر دقت کنند. در اسفندماه ۱۳۵۷، زمانی که آیت‌الله خمینی گفت «ما هم دنیا و هم آخرتتان را درست می‌کنیم»، کمتر کسی معنای حرف او را ‌فهمید. منظور او این بود که احکام الهی را در جامعه اجرا خواهد کرد و جامعه‌ی ایران را به جامعه‌ای اسلامی بدل خواهد ساخت. از نظر روحانیان حاکم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه‌ی اسلامی پوشش و رفتار اسلامی زنان در اجتماع است. برای تحقق جامعه‌ی اسلامی، روحانیان حاکم، علاوه بر وضع قوانین غیرانسانی برای مجازات زنانی که «شئون اسلامی» را رعایت نمی‌کنند، به اقدامات خشونت‌آمیز غیرقانونی نیز متوسل شده‌اند.

در ادامه، برای پیدا کردن درکی درست از اسیدپاشی‌های اصفهان، به دو نمونه از اقدامات غیرقانونی و خشونت‌آمیزی اشاره می‌کنم که ظاهراً کار عناصر خودسر بوده، ولی روحانیان حاکم در پشت آن قرار داشته‌اند. در آخر نیز، به مورد اصفهان اشاره‌ای کوتاه خواهم کرد.

نمونه‌ی اول
حزب‌اللهی‌ها در روزهای ٣١ تیر و یکم امرداد ۱۳۶۳ در تظاهراتی به زنان بدحجاب حمله کردند و آنان را به‌شدت کتک زدند. آنان به برخی از مغازه‌ها نیز، که به نظرشان معیارهای اسلامی را رعایت نمی‌کردند، حمله بردند و شیشه‌های آن‌ها را شکستند. در این درگیری‌ها، عده‌ای از تظاهرکنندگان با مأموران کمیته‌ی انقلاب اسلامی درگیر شدند و چند تن از آنان دستگیر و، پس از بازجویی، آزاد شدند. (۱)

هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز یکم امرداد ۱۳۶۳ خود در این باره می‌نویسد: «حزب‌اللهی‌ها دیروز و امروز در تهران علیه خانم‌هایی که حجاب را مراعات نمی‌کنند تظاهرات کرده‌اند. درگیری‌هایی هم به وجود آمده است. دوسه نفر از پاسداران من هم در این تظاهرات شرکت کرده بودند و از اینکه از مأموران کمیته‌ی انقلاب اسلامی کتک هم خورده بودند گله می‌کردند.»

هاشمی رفسنجانی این تظاهرات و نیز مسئله‌ی بی‌حجابی را در جلسه‌ی رؤسای سه قوه، که در تاریخ چهارشنبه سوم امرداد ۱۳۶۳ با حضور آیت‌الله خمینی برگزار می‌شود، مطرح می‌کند. او در خاطرات مربوط به این روز می‌نویسد: «شب مهمان احمدآقا بودیم. آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنه‌ای، و موسوی بودند. امام هم در این جلسه شرکت کردند. حالشان خوب است. درباره‌ی تظاهرات حزب‌الله علیه بی‌حجابی بحث شد. بعضی فکر می‌کنند کار خوبی شده است و انجام این تظاهرات تهدیدی برای بی‌‌حجاب‌ها بوده است، ضمن اینکه وزارت کشور هم موضع قانونی گرفته است.»

چنان که می‌بینیم، با آنکه وزارت کشور این تظاهرات را غیرقانونی خوانده و حتی برخی از تظاهرکنندگان را یکی‌دو ساعتی بازداشت کرده بود، برخی از سران قوا از این تظاهرات پشتیبانی می‌کنند و آن را «تهدیدی برای بی‌حجاب‌ها» می‌دانند. بدین ترتیب، گویا وزارت کشور هم با غیرقانونی خواندن این تظاهرات نقش خودش را بازی می‌کرده است: موضع‌گیری رسمی‌ برای پنهان کردن نقش و رضایت حکومت در برخوردهای خشن و غیرقانونی با بدحجاب‌ها و نسبت دادن این برخوردها به نیروهای «خودسر».

نمونه‌ی دوم
در سال‌های ۶۰ تا ۶۳، در شهر جهرم، حدوداً بیست نفر به طرزی فجیع کشته می‌شوند. در این قتل‌های زنجیره‌ای، معروف به «قتل‌های قنات»، عده‌ای ناشناس دختران و پسرانی را به جرم «رابطه‌ی نامشروع» یا کسانی را به جرم «شرب خمر» در قنات می‌انداختند و سپس بر روی آنان نارنجک پرتاب می‌کردند. از نظر قاتلان، هر دختر و پسری که عقد نکرده بودند و در خیابان‌ها با هم بودند «رابطه‌ی نامشروع» داشتند. ابراهیم نبوی بعدها در گفتگویی با نگارنده جزئیات این جنایت‌ها را توضیح داد. او، که در آن زمان مدیر دفتر سیاسی وزارت کشور بود، مطلع می‌شود که مسئول این جنایت‌ها بیت امام جمعه‌ی شهر جهرم، حجت الاسلام حسین‌آقا آیت‌اللهی، است. نبوی از ناطق نوری، وزیر کشور وقت، درخواست می‌کند که با آمران و مجریان این جنایت‌ها برخورد شود؛ اما ناطق نوری با هر گونه برخورد با بیت امام جمعه‌ی جهرم مخالفت می‌کند ــ مخالفتی که اعتراض ابراهیم نبوی و استعفای وی را در پی داشت. (۲)

نمونه‌ی اصفهان
چندی پیش، یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه‌ی اصفهان، گفت: «مسئله‌ی حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و، برای مقابله با بدحجابی، باید چوب‌‌ تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.» پس از این سخنان، در هفته‌های گذشته، عده‌ای ناشناس بر روی صورت عده‌ای از زنان جوان اصفهانی اسید پاشیده‌اند. حداقل شش زن جوان قربانیِ اسیدپاشی فقط در بیمارستان فیض اصفهان بستری شده‌اند. خبرگزاری ایسنا تأیید کرده که اخیراً مطالبی درباره‌ی اسیدپاشی بر روی زنان در اصفهان به علت بی‌حجابی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. یکی از قربانیان بستری‌شده در این بیمارستان دختر ۲۱ساله‌ای است که اسید هم صورت او را سوزانده و هم، به علت وارد شدن به دهان، به اندام داخلی‌اش آسیب زده است.

اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان بار دیگر به همگان نشان داد که داعش در درون ایران است و، برای مبارزه با آن، نیازی به رفتن به سوریه و عراق نیست.

سعید بشیرتاش

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
زیرنویس
۱- در پاورقی صفحه‌ی ۱۴۴ کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی (به سوی سرنوشت، کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۳) خبر این تظاهرات این گونه آمده است: «در این روز، صدها جوان موتورسوار و پیاده، که بین ١٨ تا ٢٢ سال سن داشتند، در تظاهرات پراکنده‌ای در نقاط مختلف تهران نسبت به مسئله‌ی بی‌حجابی در جامعه اعتراض کردند. در جریان این تظاهرات، درگیری‌هایی نیز رخ داد که باعث زدوخورد و شکستن شیشه‌ی چند مغازه گردید و تعدادی نیز مجروح شدند. وزارت کشور اعلام کرد این تظاهرات مجوز قانونی نداشته است.»
۲- ماجرای «قتل‌های زنجیره‌ای جهرم» را مدت‌ها پیش ابراهیم نبوی برایم تعریف کرده بود. پیش از نوشتن این متن، بار دیگر، جزئیات ماجرا را از او پرسیدم و، با اجازه‌ی وی، آن را در این نوشتار آوردم. ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای جهرم نخستین بار است که در رسانه‌‌ای افشا می‌شود.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.