«مبادلات تجاری ایران و ترکیه ۴ برابر می‌شود»

شنبه, 11ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

mobadelat-iran-turkey

به گفته‌ی رئیس اتاق صنایع استانبول، ایران و ترکیه قصد دارند مبادلات تجاری میان دو کشور را به طرز چشمگیری افزایش دهند. در همین حال یکی از مشاوران خامنه‌ای ترکیه را به همراهی با اسرائیل و آمریکا متهم کرده است.

اردال باهیچوان، رئیس اتاق صنایع استانبول می‌گوید ایران و ترکیه برای افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۳۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ میلادی هدف‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، باهیچوان روز شنبه (۱۱ اردیبهشت/ ۳۰ آوریل) در همایش توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه گفت: «البته با گسترش روابط تجاری دو کشور تا ۲ سال آینده به این حجم از تجارت خواهیم رسید.»

هدف‌گذاری بلندپروازانه

این هدف‌گذاری بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد زیرا میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه در حاضر حدود ۹ میلیارد دلار است و برای دست‌یابی به هدف اعلام شده باید نزدیک به ۴ برابر شود.

صادرات ایران به ترکیه در سال گذشته حدود سه و نیم میلیارد دلار و واردات از این کشور نزدیک به پنج و نیم میلیارد دلار بوده است.

افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور در سال‌های گذشته تا حدودی متاثر از تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی بود که ترکیه را به یکی از طرف‌های اصلی تجارت خارجی ایران تبدیل کرد.

رئیس اتاق صنایع استانبول در این باره گفت: «در دوران تحریم‌ها بیش از ۲۰۰ شرکت ترک با وجود مشکلات فراوان در ایران سرمایه‌گذاری کردند و همان طور که در دوران تحریم ما به ایران اعتماد کردیم می‌خواهیم در دوران پس از تحریم نیز این روابط ادامه داشته باشد.»

اختلاف بر سر قیمت گاز

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه نفت، گاز و محصولات نفتی است. آنکارا چندی پیش تهران را به گران‌فروشی گاز و عدم انجام تعهداتش در زمینه تامین انرژی این کشور متهم کرد.

در پی شکایت ترکیه از ایران، دادگاه بین‌المللی لاهه به سود آنکارا رأی داد و جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامتی محکوم کرد که رسانه‌های ترکیه میزان آن را دو میلیارد دلار اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اردال باهیچوان در همایش یاد شده گفت: «تجارت گازی بین دو کشور حائز اهمیت است، اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که ایران گاز طبیعی را به ترکیه گران می‌فروشد در صورتی که تجدیدنظری در قیمت‌ها صورت بگیرد، ما می‌توانیم خرید بیشتری داشته باشیم زیرا ایران دومین کشور صادرکننده گاز به ترکیه است که علاقمندیم ایران نخستین صادرکننده گاز به ترکیه شود.»

اتهام مشاور خامنه‌ای به ترکیه

دو کشور همسایه، به جز عدم توافق بر سر قیمت گاز در مورد برخی مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع سوریه و ارتباط با اسرائیل نیز اختلاف‌های جدی دارند.

سرلشکر رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور ارشد کنونی رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای دو روز پیش ضمن انتقاد شدید از ترکیه خواستار “بازتعریف” رابطه با این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفوی پنج‌شنبه نهم اردیبهشت در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران باید روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود با کشور ترکیه را بازبینی کند.

مشاور ارشد خامنه‌ای نظام ترکیه را هماهنگ با سیاست‌های اسرائیل و آمریکا خواند و این کشور را متهم کرد که در مسائل منطقه‌ای نیز در کنار کشورهای عربی ایستاده است.

برخلاف ایران که برای حفظ رژیم بشار اسد در سوریه به طور مستقیم وارد عمل شده، ترکیه خواهان سرنگونی اسد است.
ترکیه همچنین اعلام کرده که در صدد است به اختلاف‌های موجود با اسرائیل پایان دهد و به سمت عادی‌سازی روابط دو کشور حرکت کند. این مسئله نیز میان آنکارا و تهران فاصله می‌اندازد.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.