ادامه فشار بر بهائیان با تداوم بازداشت و ممانعت از دسترسی به دارو در زندان

دوشنبه, 22ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

در ادامه اعمال فشارهای جمهوری اسلامی بر بهائیان در ایران، قرار بازداشت ناهید بهروزی تمدید شد. او که به بیماری آسم مبتلاست، از دسترسی به داروهایش محروم مانده است. متین فهندژ سعدی و مصباح دولت، دو شهروند بهائی دیگر نیز همچنان بازداشت هستند. از محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، قرار بازداشت بهروزی که روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد برای ۱۰ روز تکرار شد، بار دیگر در روز یک‌شنبه به مدت هفت روز دیگر تمدید شد.

طبق این اطلاعات، داروهای بهروزی با وجود تشدید بیماری تنفسی به او داده نشده و خانواده تاکنون موفق به تحویل لباس و دارو و ملاقات با او نشده‌اند.

این شهروند بهائی ۶۲ ساله روز دوشنبه هشتم مرداد امسال، بدون تفهیم اتهام به دست نیروهای اداره اطلاعات در منزل شخصی خود در فردیس کرج بازداشت شد.

با گذشت دو هفته از زمان بازداشت، همچنان از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست و خانواده‌اش در نگرانی به‌سر می‌برند.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی به ایران‌اینترنشنال گفت که او از زمان بازداشت حق استفاده از وکیل، ملاقات و تماس با خانواده را نداشته و پیگیری‌ها برای اطلاع از محل بازداشت او بی‌پاسخ مانده‌اند.

به گفته این منبع آگاه، آشنایان بهروزی به‌طور تصادفی او را در دادسرا دیده‌اند.

آنان تاکید کرده‌اند که وضعیت بیماری تنفسی او وخیم بوده و همچنان از دسترسی‌اش به داروهای تنفسی ممانعت می‌شود.

ناهید بهروزی، شهروند بهائی

بیشتر بخوانید: ۱۳ زندانی عقیدتی در زندان شیبان اهواز از رسیدگی پزشکی محروم‌اند

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان سیاسی و زیر پا گذاشتن حق دسترسی آنان به درمان مناسب از سوی مسوولان زندان‌ها در ایران منتشر شده است.

طی این سال‌ها زندانیان سیاسی زیادی در زندان جان خود را از دست دادند.

جمهوری اسلامی هیچ مسوولیتی در قبال مرگ این افراد که به دلیل اعمال فشار، شکنجه و ارائه ندادن خدمات پزشکی بود، نپذیرفته است.

بی‌خبری از وضعیت دو شهروند بهائی در کرمان

طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، با گذشت یک هفته از زمان بازداشت متین فهندژ سعدی و مصباح دولت، شهروندان بهائی، همچنان از محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.

دولت روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد و فهندژ سعدی روز دوشنبه ۱۵ مرداد از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در کرمان بازداشت شدند.

ماموران اطلاعات سپاه روز پنج‌شنبه خانه فهندژ سعدی را تفتیش کردند و ضمن فیلم‌برداری از خانه، کتاب‌های دینی و تلفن همراه او را ضبط کردند.

طبق اطلاعات دریافتی، ماموران به خانواده فهندژ سعدی گفته‌اند اگر فرزندشان را به همکاری با اطلاعات سپاه راضی کنند، به این شهروند بازداشت‌شده اجازه تماس خواهند داد.

ماموران همچنین با تقاضای خانواده این شهروند بهائی برای رساندن داروهای مورد نیاز به او مخالفت کردند.

او در کمرش پلاتین دارد و لازم است به صورت مداوم دارو مصرف کند.

منزل مصباح دولت نیز روز پنج‌شنبه به دست ماموران اطلاعات سپاه تفتیش شد.

ماموران در زمان تفتیش خانه از پاسخ‌گویی درباره محل نگهداری این شهروند بهائی سر باز زدند و کتاب‌ها و وسایل الکترونیکی او را ضبط کردند.

متین فهندژ سعدی و مصباح دولت

بهائیان بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان ایران هستند که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به طور سیستماتیک هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

منابع غیررسمی می‌گویند بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهائی در ایران زندگی می‌کنند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌ را به رسمیت می‌شناسد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز ۱۳ فروردین امسال در گزارشی با عنوان «چکمه روی گردنم: جنایت مقام‌های ایران در آزار و اذیت بهائیان» اعلام کرد اقدام‌های جمهوری اسلامی علیه بهائیان، «مصداق جنایت علیه بشریت» است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.