احضار محمد سیف‌زاده به اوین برای تحمل حبس؛ اتهام او ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل است

دوشنبه, 22ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

سعید دهقان، وکیل حقوق بشر، از احضار محمد سیف‌زاده وکیل دادگستری به زندان اوین برای اجرای حکم حبس خبر داد و گفت علت این حبس نوشتن نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و اعتراض به موج اعدام‌ها ‌و سرکوب جنبش زن زندگى آزادى بوده است.

محمد سیف‌زاده وکیل و حقوقدان پیشکسوت و یکی از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر است که به گفته سعید دهقان، تاکنون دو جایزه نوبل صلح را برای ایران و برای شیرین عبادی و نرگس محمدی به ارمغان آورده است.

این حقوق‌دان ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام آنچه «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب» عنوان شده، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

محمد سیف‌زاده در یک فایل صوتی که نسخه‌ای از آن به بخش فارسی صدای آمریکا رسید گفت، «به دلایل شکلی و ماهوی از جمله غیر‌قانونی بودن دادگاه‌های انقلاب، عدم انطباق عمل ارتکابی که دادخواهی بوده با اتهام انتسابی، در دادگاه حاضر نشدم، چون آنها را غیر قانونی می‌دانم.»

او ۱۹ آذر ۱۴۰۱، به همراه ۴۴ کنشگر دیگر ایرانی، در نامه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت ایران را «خونین و ملتهب» و «هولناک و دهشتناک» توصیف و تاکید کرد که «جنبش دوران‌ساز زن زندگی آزادی» تمامی کرانه‌های آن را درنوردیده است.

امضاکنندگان نامه با اشاره به اعدام «هولناک و شتاب‌زده و فراقانونی» محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، از دبیرکل سازمان ملل خواستند «برای جلوگیری حتمی از اجرای احکام غیرقانونی و ضدبشری اعدام» از اهرم‌های قانونی استفاده کند و «صریحا و سریعا از دولت جمهوری اسلامی توقف احکام صادره» و توقف «روند محاکمات غیرقانونی معترضان اعم از کودک و غیره را» خواستار شود.

محمد سیف‌زاده پیش از این نیز بارها با احکام حبس و زندان روبرو شده است.

این وکیل ۷۶ ساله از مؤسسان کانون مدافعان حقوق بشر، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر است که در بهمن ۱۳۹۶ با تأکید بر «اصلاح‌ناپذیری» نظام جمهوری اسلامی خواستار برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل متحد برای «گذار مسالمت‌آمیز» از حکومت فعلی «به یک دموکراسی سکولار پارلمانی» شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.