مخلوط شدن آب آشامیدنی و فاضلاب علت مسمومیت اهالی روستای دریاس

یکشنبه, 20ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

میلاد پورعیسی

«مسمومیت اهالی روستای “دریاس” مهاباد به دنبال مصرف آب آلوده، به دلیل محرومیت این روستا از سیستم فاضلاب مکانیزه و انجام نشدن آزمایش بهداشتی بر روی چشمه های این روستا روی داده است.»

این را «علی اسماعیل پور»، کارشناس پیشین شبکه بهداشت شهرستان مهاباد گفته است که بعد از انتشار گزارش «ایران وایر» در مورد مسمومیت دانش آموزان روستای «دریاس» با ما در میان گذاشت.

به گفته وی، مسمومیت اخیر این دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس «ای کولای» در میان اهالی روستا روی داده است؛ اتفاقی که به دلیل وجود چاه های خانگی فاضلاب در نبود فاضلاب مکانیزه، تا به حال بارها روی داده اما این بار تنها به دلیل بالا بودن آمار مسموم شدگان، خبرش در رسانه ها بازتاب داشته است.

می گوید بالا بودن سطح آب چشمه ها در مهاباد و نزدیکی چاه های فاضلاب خانگی به منابع آب آشامیدنی، احتمالا به تداخل فضولات انسانی با چشمه آب شرب مردم این منطقه منجر شده است.

بعد از بروز این مسمومیت‌ها، تیمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روستای دریاس اعزام شدند. آن ها تمام چشمه های آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی را در کنار یک چاه که از آب آن برای مصرف آشامیدنی بهره برداری می‌شد، مسدود کردند و آب رسانی از طریق تانکر آغاز شد.

کارشناس پیشین اداره بهداشت مهاباد می گوید:«همین اقدام، همراه با عجله مسوولان در مسدود کردن فوری تمام مخازن آب به خوبی نشان می دهد در کنار نبود سیستم فاضلاب، آن ها مسوولیت خود را در تصفیه این آب ها انجام نداده اند. دلیل این کم کاری هم احتمالاً بالا بودن هزینه احداث فاضلاب است.»

در حالی که مسوولان بهداشتی مهاباد و حتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دلیل این اتفاق را استفاده مردم از آب آلوده اعلام کرده اند، اسماعیل پور توضیح می دهد مسمومیت ویروس ای کولای حتی ممکن است در نتیجه استفاده از گوشت و شیر حیوانات روستاییان باشد که در اثر استفاده از آشامیدنی ناسالم، به این ویروس آلوده شده اند.

نکته دیگری که او بر آن تأکید دارد، آمار بسیار بالاتر مسمومیت‌های رخ داده در اثر این ویروس بر خلاف گزارش های رسمی است: «بر اساس اطلاعاتی که من دارم، کل روستاییان مسموم، ۳۹۴ نفر بودند. وبسایت “هاژه” نیز همین آمار را اعلام کرده است.»

این کارشناس پیشین شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد اطلاع رسانی نکردن مسوولان در مورد آلوده بودن آب چشمه ها و یا چاه ها را یکی دیگر از کم کاری های آن ها می داند:«دلیل اطلاع رسانی نکردن مسوولان درباره ریشه‌های این مسمومیت ها بیش تر این است که اولاً آن ها باید در برابر عدم احداث فاضلاب به مردم پاسخ گو باشند و دوم هم موضوع بهداشت چشمه ها است که در مورد عدم انجام آزمایش بهداشتی آن ها “دانشگاه علوم پزشکی” مهاباد و مرکز بهداشت این شهرستان مسوول هستند. به همین دلیل، این مسوولان هر از چند گاهی که این مسمومیت ها رخ می دهد، اول آن را به گردن فرهنگ مردم می اندازند و بعد به صورت فوری چشمه های آب روستاها را می بندند. جدا از این ها، کم کاری مسوولان بهداشتی در عدم ارایه آموزش صحیح به مردم هم تاثیر دارد. آن ها می گویند مردم به دلیل اعتقاد به مزه بد چشمه هایی که به آب آن ها کلر زده شده، از آب های غیر آشامیدنی استفاده کرده اند. آیا مسوولان بهداشتی مهاباد موظف نبودند برای جلوگیری از این وضع، به مردم برای استفاده نکردن از آب آلوده هشدار دهند؟»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.