درخواست مبینا نعمت‌زاده برای ورودِ بدون کنکور به رشته پزشکی اعتراض‌هایی برانگیخت

پنجشنبه, 25ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

مبینا نعمت‌زاده دارنده مدال برنز رقابت‌های تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس

پس از آن که مبینا نعمت‌زاده دارنده مدال برنز رقابت‌های تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس خواستار ورود بدون کنکور به رشته پزشکی دانشگاه شد، این درخواست با اعتراض‌هایی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

خانم نعمت‌زاده روز چهارشنبه ۲۴ مرداد در یک برنامه زنده تلویزیونی بار دیگر درخواست تحصیل بدون کنکور خود در رشته پزشکی را مطرح کرد.

او پیشتر نیز، پس از دریافت مدال برنز در المپیک، چنین درخواستی را مطرح کرده و گفته بود: «از بچگی دوست داشتم پزشک شوم. از رئیس‌جمهور هم فقط همین یک درخواست را داشتم.»

سمیرا عالم‌پناه، خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایلنا، در این زمینه ابراز عقیده کرده که «من به عنوان یک شهروند در این کشور راضی نیستم مبینا نعمت‌زاده بدون طی کردن کنکور وارد رشته پزشکی بشه. چون دیدم کنکور سر بچه‌های مردم که نه سهمیه داشتن و نه پول کافی برای کلاس‌های کمک درسی، چه بلایی آورده».

 

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، دارندگان مدال المپیک می‌توانند بدون گذراندن کنکور تنها در رشته تربیت بدنی در دانشگاه‌های ایران تحصیل کنند.

بر پایه مصوبه جلسه ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، «تمامی قهرمانان ورزشی دارای مدال طلا، نقره و برنز مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند».

ورود به دانشگاه‌های ایران از طریق یک آزمون سراسری موسوم به «کنکور» امکان‌پذیر است که سدی بزرگ برای سالانه صدها متقاضی ورود به دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

مبینا نعمت‌زاده هفته گذشته در مبارزه رده‌بندی وزن منهای ۴۹ کیلوگرم تکواندوی زنان المپیک ۲۰۲۴، موفق شد در هر دو راند، دنیا علی ابوطالب از عربستان سعودی را شکست دهد و روی سکوی سوم بایستد.

پس از درخواست نعمت‌زاده از مسعود پزشکیان برای ورود بدون کنکور به دانشگاه، محسن معتمدکیا، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طبق قانون او می‌تواند در هر دانشگاهی که بخواهد، در رشته تربیت بدنی تحصیل کند.»

روابط عمومی دانشگاه تهران نیز اعلام کرد که محمد مقیمی، رئیس این دانشگاه از پذیرش بدون کنکور نعمت‌زاده استقبال می‌کند و «قوانین اجازه پذیرش بدون کنکور این افتخار تکواندوی ایران را می‌دهد».

با این حال، دانشگاه تهران رشته‌ای را که چنین موافقتی با آن صورت گرفته، دقیقا مشخص نکرد.

چنین درخواستی و همچنین موافقت غیرشفاف دانشگاه تهران، اعتراض‌هایی را درباره عدم رعایت قانون برای ورود به رشته‌های دشواری چون پزشکی برانگیخته است.

آزاده مختاری، روزنامه‌نگار، با اشاره به قوانین مربوط به تحصیل ورزشکاران مدال‌آور نوشته که «مدال‌آوران می‌توانند بدون کنکور در رشته علوم ورزشی تحصیل کنند نه هر رشته‌ای که دوست دارند».

به گفته این روزنامه‌نگار، «تحصیل دررشته علوم ورزشی حق آنهاست و مجاز شدن بدون کنکور در رشته‌های دیگر، گرفتن حق از دیگران. باز، صلاح مملکت خویش خسروان دانند».

 

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از این زاویه به مبینا نعمت‌زاده انتقاد کرده‌اند که در حالی این درخواست را مطرح کرده که دانشجویان نخبه‌ای چون علی یونسی و امیرحسین مرادی در زندان هستند و «هیچ عدالتی وجود ندارد».

علی یونسی، دانشجوی نخبه و دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیاد، در سال ۹۹ به همراه امیرحسین مرادی دیگر دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شد و هر یک از آن‌ها به ۱۶ سال زندان محکوم شدند.

اتهام‌های آن‌ها مواردی از قبیل «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شد و زندانی شدن این دو دانشجوی نخبه محکومیت گسترده‌ای را در داخل و خارج از ایران در پی داشت.

مسعود پزشکیان به‌دنبال پیروزی خانم نعمت‌زاده، در شبکه اجتماعی ایکس به او تبریک گفت و ولی هنوز تصمیمی مبنی بر موافقت او با پذیرش بدون کنکور این ورزشکار در رشته پزشکی اعلام نشده است.

پیش از این نیز کیمیا علیزاده پس از کسب مدال در المپیک ۲۰۱۶ درخواست پذیرش در رشته فیزیوتراپی را مطرح کرده بود که با آن موافقت نشد.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ف.دو/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.