هشدار درباره «فاجعه بهداشتی» در غزه به دلیل آلودگی اردوگاه‌ها و آب‌های ساحلی با فاضلاب

پنجشنبه, 25ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

 یک چهارم جمعیت غزه به دلیل بیماری‌های ناشی از آب آلوده، بیمار شده‌اند

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،آکسفام به بی‌بی‌سی عربی گفت که یک چهارم جمعیت غزه به دلیل بیماری‌های ناشی از آب آلوده، بیمار شده‌اند

احمد نور، عبدالرحیم سعید، لمیس الطالبی و پل کوسیاک، بی‌بی‌سی عربی

آب‌های سواحل مدیترانه‌ در بخش‌هایی از کرانه‌های غزه شروع به تغییر رنگ به قهوه‌ای کرده و کارشناسان بهداشتی هشدار داده‌اند که فاضلاب باز و بیماری‌ در سراسر این منطقه گسترش یافته‌ است.

تصاویر ماهواره‌ای که بی‌بی‌سی عربی آن را بررسی کرده، نشان می‌دهد که ظاهرا حجم زیادی از تخلیه فاضلاب در سواحل دیر البلح رخ داده است.

ویم زوینیبورگ، کارشناس محیط زیست از سازمان پکس «فور پیس»، بعد از بررسی این تصاویر به بی‌بی‌سی گفت که فاضلاب از اردوگاه‌های پرجمعیت اطراف، به دریا نشت می‌کند.

نقشه غزه و دریای مدیترانه

این سرریز فاضلاب، بیش از دو هزار متر مربع، معادل هشت زمین تنیس، وسعت دارد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این لکه اولین بار در ماه ژوئن ظاهر شده و از آن زمان به تدریج بزرگتر شده است.

نتایج یک گزارش مقدماتی محیط زیستی که سازمان ملل در ماه ژوئن منتشر کرد، نشان می‌داد بمباران‌های شدید اسرائیل منجر به فروپاشی زیرساخت‌های مدیریت فاضلاب شده است.

«کوگات»،‌ نهاد مسئول سیاست‌گذاری برای سرزمین‌های فلسطینی در وزارت دفاع اسرائیل،‌ به بی‌بی‌سی عربی گفت که تیم‌های ویژه‌ای برای رسیدگی به وضعیت انسانی در غزه، از جمله یک کارگروه برای رسیدگی به مشکل فاضلاب در این منطقه تشکیل داده است.

با وجود این، کارشناسان بهداشتی درباره گسترش بیماری‌های ناشی از آب آلوده هشدار می‌دهند، و وزارت بهداشت غزه، که تحت کنترل حماس است، اعلام همه‌گیری فلج اطفال کرده است.

مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند که برنامه‌هایی برای راه‌اندازی واکسیناسیون فلج اطفال در دست اقدام دارند که به گفته آنها هدف آن ارسال بیش از یک میلیون دوز واکسن به غزه است.

اما ناظران می‌گویند که احتمالا این تلاش‌ها با همان موانعی روبرو خواهد شد که محموله‌های دیگر کمک‌های انسانی را تحت تاثیر قرار داده و پیش‌بینی می‌کنند که این موانع باعث کندی و دشواری شدید در توزیع واکسن شود. نابودی سیستم بهداشتی غزه نیز چالش بزرگی خواهد بود.

کوگات در پاسخ به بی‌بی‌سی عربی، ادعا کرده است که هیچ محدودیتی برای کمک‌های پزشکی وجود ندارد.

این نهاد می‌گوید آماده است «ورود بیشتر واکسن‌های فلج اطفال به نوار غزه» را تسهیل کند، و حماس را مقصر به خطر انداختن زیرساخت‌های غیرنظامی و مسیرهای مربوط به کمک‌های بشردوستانه می‌داند.

وضعیت «فاجعه‌بار» بهداشتی

بسیاری از کودکان غزه به دلیل آلودگی آب به بیماری‌های پوستی مبتلا شده‌اند

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،بسیاری از کودکان غزه به دلیل آلودگی آب به بیماری‌های پوستی مبتلا شده‌اند

سازمان امدادرسانی آکسفام به بی‌بی‌سی عربی گفت یک‌چهارم جمعیت غزه به بیماری‌های ناشی از آب آلوده مبتلا شده‌اند.

لاما عبدالصمد، کارشناس آب و بهداشت در آکسفام، می‌گوید: «ما شاهد یک بحران بهداشتی فاجعه‌بار هستیم که در مقابل چشمان ما در حال رخ دادن است.»

«فلج اطفال یک بیماری ناشی از آب آلوده است و مستقیما به وضعیت بهداشت و فاضلاب مربوط می‌شود.»

او افزود: «زیرساخت‌های بهداشتی به شدت آسیب دیده‌اند تا جایی که فاضلاب به خیابان‌ها و محله‌ها سرازیر شده و مردم عملا در کنار حوضچه‌های فاضلاب زندگی می‌کنند.»

هم‌زمان «آنروا»،‌ آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای پناهجویان فلسطینی، از ۴۰ هزار مورد ابتلا به «هپاتیت ای» در غزه گزارش داده است. کارشناسان بهداشت عمومی همچنین درباره اپیدمی احتمالی وبا هشدار می‌دهند.

بی‌بی‌سی عربی تصاویر جدید و عکس‌های ماهواره‌ای غزه را بررسی کرده که نشان می‌دهد مشکل فاضلاب تصفیه‌نشده روز به روز بدتر شده است.

تالاب شیخ رضوان در شمال غزه که زمانی منبع آب باران پاک بود، به نظر می‌رسد که اکنون با آب کثیف لبریز شده است.

لاما عبدالصمد، کارشناس آب آکسفام، بعد از ارزیابی این تصاویر به بی‌بی‌سی عربی گفت که این تالاب به وضوح با فاضلاب خام آلوده شده است.

تالاب شیخ رضوان در غزه

چندین فلسطینی که در اطراف این تالاب زندگی می‌کنند در تماس با سرویس رادیویی امدادی غزه در بی‌بی‌سی عربی، از فاضلاب سرریز شده، بوی بد و موش‌هایی که از تالاب می‌آیند، شکایت کرده‌اند.

ابراهیم رمزی گفت: «فاضلاب خام به دلیل سرریز شدن تالاب شیخ رضوان وارد زمین ما شده است.»

سرریز بزرگ فاضلاب به تالاب شیخ رضوان

منبع تصویر،Getty Images

توضیح تصویر،سرریز بزرگ فاضلاب به تالاب شیخ رضوان

در همین حال، غاده الحداد، کارگر امدادی در مرکز غزه، ویدیویی از یک اردوگاه موقت برای بی‌بی‌سی عربی فرستاده که در آن فاضلاب به آبگیری در کنار محل زندگی مردم آواره تبدیل شده است. او بوی آن را «بسیار شدید» و «تحمل‌ناپذیر» توصیف کرد.

فلج اطفال تنها بخشی از بحران بهداشتی است که غزه را تحت تاثیر قرار داده است.

اسهال خونی، هپاتیت، ذات‌الریه و بیماری‌های پوستی شدید، تعداد زیادی از افراد بیمار و آواره و فرزندانشان را درگیر کرده است و پزشکان برای درمان آنها با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

دکتر احمد الفرا، مشاور اطفال، می‌گوید: «دلیل گسترش این بیماری‌های باکتریایی، فقدان کامل سیستم بهداشتی است.»

او افزود: «[مشکلات شامل] آمیختن آب‌های پاک زیرزمینی و فاضلاب، جمعیت بیش از حد، گرمای شدید، فقدان تهویه، ازدحام بیش از حد در چادرها و استفاده مشترک بیش از حد از توالت‌ها است.»

سازمان ملل تخمین می‌زند که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ۲/۳ میلیونی غزه از پاییز گذشته در داخل این منطقه آواره شده‌اند.

یک مقام سازمان بهداشت جهانی در ماه ژوئیه به خبرنگاران گفت که بسیاری از مردم در پناهگاه‌هایی زندگی می‌کنند که در آن تنها یک توالت برای ۶۰۰ نفر وجود دارد.

روز ۷ اکتبر، حماس در حمله‌ای بی‌سابقه‌ به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۱ نفر را گروگان گرفت.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از آن زمان، عملیات نظامی اسرائیل در غزه بیش از ۳۹ هزار فلسطینی را کشته است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.