اعتصاب کارگران، عدم پرداخت حقوق، اعتصاب غذا

چهارشنبه, 15ام مهر, 1394
اندازه قلم متن

etesab-kargaran-turbin

اعتصاب کارگران کارخانه فولاد و چدن درود هیجدهمین روز را پشت سرگذاشت!

هیجده روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه فولاد و چدن درود برای تضمین امنیت شغلی ودراعتراض به عدم پرداخت۴ماه حقوق، مزایا وماه ها حق بیمه میگذرد.

کارگران اعتصابی به دلیل عملکرد منفعلانه شورای اسلامی کار این واحد تولیدی خواستارانحلال این نهاد و تجدید انتخابات هستند.

به گزارش۱۴مهرایلنا،این کارگران که نزدیک به ۱۰۰ نفر هستند، میگویند: از بیست و هشتم شهریور ماه در اعتصاب هستیم اما در این مدت هیچ مقام مسئولی به خواسته ما رسیدگی نکرده است.

به گفته این کارگران به غیراز کارفرما و مسئولان دولتی حتی اعضای شورای اسلامی کار کارخانه فولاد و درود چدن نیز تا به امروز پاسخگوی خواستههای قانونی آنها نبودهاند.

کارگران اعتصابی به دلیل عملکرد منفعلانه شورای اسلامی کار این واحد تولیدی خواستارانحلال این نهاد و تجدید انتخابات هستند.

به غیر از چهار ماه حقوق ومزایای مزدی پرداخت نشده، حق بیمه این کارگران نیز برای مدت زیادی است که پرداخت نشده است.
به نقل از کارگران این واحد صنعتی به دلیل همین بدهی انباشته سازمان تامین اجتماعی تا این لحظه با پیشنهادی که از سوی کارفرما در جلسه شورای تامین شهرستان درود مبنی بر پرداخت بیمه بیکاری به این کارگران مخالفت کرده است.

***
تاخیر ۲ ماه و نیم دستمزد ۹۵نفر کارگر گسترش مانا ساز

۹۵ کارگر کارخانه «گسترش مانا ساز» در شهرستان آبیک بابت ۲ ماه و نیم دستمزد پرداخت نشده طلبکارند.
به گزارش ایلنا کارگران این کارخانه گزارش کردند: کارفرمای این کارخانه سازنده قطعات سنگین بتونی و فلزی به دلیل آنچه که کمبود نقدینگی عنوان می‌شود، پرداخت مزایای مزدی آنها را به تاخیر انداخته است.

منابع کارگری با بیان اینکه معوقات حقوقی کارگران مربوط به نیمی از حقوق تیر و حقوق کامل مرداد وشهریورماه سال جاری است در ادامه افزودند: دلیل این وضعیت پرداخت نشدن مطالبات کارخانه از سوی وزارت نیرو عنوان می‌شود.

طبق اظهارات کارگران گسترش مانا ساز از مجموع کارگران این کارخانه فقط ۱۶ نفر کارگر دائمی هستند و مابقی با قرارداد‌های موقت کوتاه مدت کار می‌کنند.

به گفته وی، زمانی این کارخانه بیش از ۲۰۰ کارگر داشته اما به مرور تعداد کارگرانش به دلیلی رکود بازار فروش وسیاست گذاری‌های غلط مدیریتی به حداقل رسیده است. همچنین از مجموع ۴ تا ۵ پیمانکارشاغل در این کارخانه که هر کدام زمانی با ۱۵ تا ۲۰ کارگر د کار می‌کردند هم اکنون تعداد کارگران آنان به دو تا سه کارگر رسیده است.

به ادعای کارگران علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است بطوری که ۴ کارگر با سابقه مشمول قانون بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هنوز نتوانسته‌اند بازنشسته شوند.

همچنین تعدادی از کارگران بازنشسته شدن مشمول قانون سخت زیان آور که طی سال‌ها و ماه‌های گذشته در این کارخانه بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

او در ادامه در خصوص سایر مشکلات کارگران کارخانه گسترش مانا ساز گفت: علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق، کارگران امنیت شغلی ندارند و هر ماه یک الی دو کارگر در این کارخانه به بهانه‌های مختلف بیکار می‌شوند.

***
علی نجاتی دیروز به بهداری زندان کارون منتقل شد

علی نجاتی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و از فعالین شناخته شده جنبش کارگری ایران که پس از ۱۵ روز بازداشت در اداره اطلاعات اهواز، از روز پنج شنبه گذشته به زندان کارون انتقال داده شده است دیروز به دلیل وضعیت وخیم جسمانی ناشی از بیماری قلبی اش به بهداری این زندان منتقل شد.

دیروز پس از گذشت ۵ روز از پیگیری همسر علی نجاتی برای رساندن دارو به وی، مسئولین زندان داروها را تحویل گرفتند اما همچنان از دادن ملاقات به خانواده اش خودداری کردند.

علی نجاتی هم اکنون مدت ۲۰ روز است که تحت بازداشت قرار دارد و پیگیریهای تاکنونی خانواده اش برای آگاهی از دلایل بازداشت علی و ملاقات با وی به نتیجه ای نرسیده است.

اتحادیه آزاد کارگران – ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۴

***
درخواست اسماعیل عبدی از سخنگوی کانون صنفی معلمان، محمود بهشتی لنگرودی، برای شکستن اعتصاب غذا

سیزدهم مهرماه، برابر با پنجم اکتبر، به مناسبت روز جهانی معلم، معلمان در اندرزگاه شماره هشت زندان اوین میزبان حدود چهل تن از زندانیان سیاسی و صنفی بودند.

در این مراسم اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان و علیرضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان، حضور داشتند.
اسماعیل عبدی، که از تاریخ ششم تیرماه بدون صدور هیچ حکمی، در بازداشت به سر می برد، در رابطه با روز جهانی معلم و تاریخچه آن، در این مراسم، سخنرانی کوتاهی ایراد کرد.

در این سخنان عبدی گفت:

در چهل و چهارمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو سازمان یونسکو که در تاریخ سوم تا هشتم اکتبر سال ۱۹۹۴م. در شهر ژنو برگزار شد، از ایران نیز هیاتی به ریاست محمدعلی نجفی شرکت داشتند و در همین اجلاس، پنجم اکتبر به عنوان روز جهانی معلم انتخاب شد.

در پایان مراسم، اسماعیل عبدی در رابطه با وضعیت محمود بهشتی لنگرودی ابراز نگرانی کرد و با تاکید بر درست بودن خواسته های وی، از او درخواست کرد که به خاطر حفظ سلامتی خود و رفع نگرانی دوستان و همکاران، به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد.

محمود بهشتی لنگرودی، از چهارشنبه گذشته در اعتراض به وضعیت خود، در اعتصاب غذا به سر می برد.

منبع:حقوق معلم وکارگر

***
تجمع کارگران پیمانکاری بدربرق پالایشگاه ستاره خلیج فارس دراعتراض به عدم پرداخت ۳ماه حقوق!

کارگرانی که از طریق شرکت پیمانکاری بدربرق در پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشغول کارند میگویند که نزدیک به ۳ ماه مزد پرداخت نشده طلبکارند.این کارگران هفته گذشته در اعتراض به وضع موجود تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش۱۴مهرایلنا،یکی از این کارگر برقکار گفت: نزدیک به ۱۵۰ نفر هستیم و از تیرماه امسال تاکنون پرداخت دستمزدهایمان به تاخیر افتاده است.

وی بابیان اینکه هفته گذشته او و همکارانش در اعتراض به وضع موجود تجمع اعتراضی برپا کرده بودند،گفت: بعد از این تجمع کارفرما قول داد که مطالبات ما در هفته پیشرو پرداخت خواهد شد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر او و همکارانش منتظر تحقق وعده کارفرما هستند، افزود: در شرایط خیلی سختی کار می کنیم، همین چند روز پیش یکی کارگران کابلکش به دلیل شدت شرجی و گرم بودن هوا از هوش رفت و تقریبا زمان زیادی طول کشید تا برای انتقال وی به بیمارستان خودرو پیدا کنیم.

وی در بیان بخش دیگری از کوتاهی کارفرما اظهار داشت: شماری از کارگران بهدنبال معوقات مزد و شرایط دشوار کار، تصمیم به تغییر شغل گرفته اند اما در بازگشت به شرکت برای دریافت رضایتنامه شغلی، کارفرما از تحویل نامه خودداری کرده است.

***
اخراج ۲۰۸۵۶ کارگر از کارخانجات فارس طی یکسال گذشته!

شیرازه طی گزارشی بتاریخ۱۴مهر،از اخراج ۲۰۸۵۶ کارگر از کارخانجات فارس طی یکسال گذشته،خبرداد.

براساس این گزارش،برخی آمارها حکایت از آن دارد که سال گذشته ۱۱ هزار کارگر کارخانجات فارس به دلایلی همچون تعطیلی کارخانه و تعدیل نیرو خانه نشین شده اند که از این تعداد، ۹۴۵۹ نفر مربوط به ۷ ماه پایانی سال ۹۳ بوده اند.

امسال نیز تا ۵ ماهه اول سال یعنی تا پایان مردادماه ۱۱۳۹۷ کارگر شاغل به خیل بیکاران فارس افزوده شده اند در حالی که ۷۲۱ نفر از این تعداد به دلیل اتمام قرارداد اخراج شده اند و مابقی به دلیل عدم رونق فعالیت های اقتصادی کارخانجات و کارگاه ها کار خود را از دست داده اند.

شهریورماه امسال، مهرزاد مویدی عضو کارگری شورای عالی اشتغال هم از موج جدید اخراج کارگران از کارخانجات فارس خبر داد و گفت: آن قدر کارخانه تعطیل شده در فارس هست که اگر مسئولین هر روز بخواهند چسب بر در یکی از این کارخانجات بزنند تا پایان سال زمان کم می آورند.

وی افزود: بالا رفتن هزینه های تولید و کمبود نقدینگی به دلیل عدم فروش محصولات و در کنار آن عدم توزیع یارانه تولید، کارخانجات را به سمت اخراج چراغ خاموش کارگران و نهایتا تعطیلی کشانده است


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.