همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران: کودتای ۲۸ مرداد ضربه ای سهمگین به ایجاد دمکراسی و همبستگی ملی در ایران بود!

جمعه, 26ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

کودتای ۲۸ مرداد ضربه ای سهمگین به ایجاد دمکراسی و همبستگی ملی در ایران بود!

در دورانی که دولت ملی دکتر محمد مصدق در تلاش بود تا با اجرای قانون ملی کردن صنایع نفت، و اقداماتی نظیر اصلاح قانون انتخابات، کشور را به تدریج از ورطه یک جامعه استبداد زده و عقب مانده از قافله پیشرفت، خارج ساخته و آن را به سوی جامعه ای متکی بر قانون اساسی، دمکراسی، توسعه همه‌جانبه و متوازن و استقلال در چارچوب احیای اهداف انقلاب مشروطه سوق دهد، کودتای ۲۸ مرداد که با برنامه ریزی و همکاری دولت های آمریکا، انگلیس، دربار و نظامی‌های اقتدارگرا، شماری از روحانیون، بنیادگرایان اسلامی و جماعت لمپن، علیه دولت مردمی مصدق انجام گرفت، یکباره این روند را متوقف کرد و کشور ما را با شرایطی مواجه نمود که پیامدهای فاجعه آمیز آن هنوز پابرجاست.

کودتای ۲۸ مرداد ضربه ای مهلک به ایجاد دمکراسی در ایران و‌ همبستگی ملی بود. دیکتاتوری حاکم با بستن پرونده احیای مشروطه، تشکل‌های مدنی و احزاب سیاسی را در سال‌های بعد از کودتا بشدت سرکوب کرد و با ایجاد یک دولت اقتدارگرا شکافی عمیق میان مردم و حکومت ایجاد نمود.

در این شرایط که تشکل های مدنی و سیاسی هیچگونه امکان فعالیت آزاد نداشتند، امکانات برای قدرت گرفتن مشروعه‌خواهان مخالف مشروطه مساعد شد و در پی آن رژیم ولایت فقیه و استبداد دینی بر مردم تحمیل گردید.

متاسفانه علیرغم انتشار اسناد کودتا توسط سازمان سیا و عذرخواهی آقای باراک اوباما رئیس جمهور پیشین و خانم مادلین اولبرایت وزیر خارجه سابق آمریکا و اظهار تاسف مقامات پیشین انگلیس، بابت مشارکت فعال و سازماندهی دولت‌های متبوعشان در این کودتا، هنوز برخی از آن به عنوان “افسانه” یا “قیام ملی” یاد و به این ترتیب ضمن تولید آگاهی کاذب و خدشه به استقلال کشور، در روند همبستگی ملی ایرانیان و استقرار دموکراسی در ایران با درس گیری از تجارب تاریخی اخلال ایجاد می‌کنند.

همگامی ضمن محکوم کردن هرگونه دخالت خارجی در تعیین سرنوشت ایرانیان از جمله سازماندهی کودتای ۲۸ مرداد، یاد تمامی مبارزانی را که در جریان مقابله با کودتا جان خود را بر سر آن گذاشتند یا بعد از کودتا به جرم ایستادگی در برابر کودتاگران توسط رژیم حاکم بازداشت، زندانی و اعدام شدند گرامی می‌دارد.

همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران

۲۵ مرداد ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ اوت ۲۰۲۴

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.