وزارت ارتباطات به زائران اربعین در عراق اینترنت بدون فیلتر می‌دهد

جمعه, 26ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه طبقاتی کردن دسترسی شهروندان به اینترنت اعلام کرد فیلترینگ روی سیم‌کارت‌های ایرانی که در ایام اربعین در کشور عراق استفاده می‌شوند، اعمال نمی‌شود.

امیر لاجوردی، قائم مقام وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در این رابطه گفت هرگونه محدودیت برای دسترسی به سکوهای خارجی در این سیم‌کارت‌ها از بین رفته است.

او تاکید کرد این اقدام با دریافت مجوزهای لازم و از سال گذشته پایه‌گذاری شده است.

علاوه بر این، بسته‌های اینترنت ویژه ایام اربعین بدون تغییر قیمت نسبت به سال گذشته در اختیار زائران قرار می‌گیرند.

این در حالی است که دی‌ماه ۱۴۰۲ اپراتورهای ثابت و سیار اینترنت در ایران قیمت بسته‌های خود را با دستور کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات ۳۴ درصدافزایش دادند. این افزایش قیمت موجب اعتراض گسترده کاربران اینترنت در کشور شد.

کمیسیون تنظیم مقررات همزمان با صدور اجازه افزایش قیمت بسته‌های اینترنت، ترافیک داخلی را از این مصوبه مستثنا کرد. از همین رو اپراتورها کماکان ترافیک خارجی را گران‌تر از ترافیک داخلی به‌فروش می‌رسانند.

هفته گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت در حال حاضر اگر اپراتوری ترافیک داخلی را به مبلغی بالاتر از یک‌سوم قیمت ترافیک بین‌الملل عرضه کند، تعزیرات با تشکیل پرونده با او برخورد می‌کند.

ارائه اینترنت طبقاتی به گروه‌ها و مجموعه‌های خاص مدتی است که با چراغ سبز حکومت در حال گسترش است. این طرح که برای اولین بار در دولت حسن روحانی با ارائه اینترنت بدون فیلتر به برخی خبرنگاران بدعت‌گذاری شد، در ماه‌های گذشته با تصویب و ابلاغ فروش سیمکارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی، وارد فاز جدی‌تری شده است.

در یکی دیگر از آخرین نمونه این تلاش‌ها، هیات وزیران دولت ابراهیم رئیسی در مصوبه ویژه‌ای وزارت ارتباطات را موظف کرد تا با ارائه طرحی به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، برای شرکت‌های حاضر در پارک فن‌آوری پردیس، اینترنت طبقاتی و بدون فیلتر فراهم کند.

۲۴ مرداد خبرگزاری ایلنا در مطلبی که حالا از خروجی وب‌سایت آن حذف شده، از حذف فیلترینگ سیم‌کارت‌های همراه اول برای زائران اربعین خبر داده بود.

ارائه یارانه دولتی با هدف ارزان‌فروشی بسته‌های اینترنت رومینگ به زائران و نیز حذف فیلترینگ برای آن‌ها در حالی روی می‌دهد که شهروندان در صورت سفر به سایر مقاصد معمول خارجی از این خدمات محروم‌اند.

ارائه یارانه دولتی برای ارزان‌سازی بسته‌های اینترنت رومینگ و همچنین لغو فیلترینگ برای زائران کربلا در حالی روی می‌دهد که شهروندان عازم به سایر مقاصد خارجی معمول از این خدمات محروم‌اند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.