طرح بورل برای آتش‌بس به منظور دسترسی به گروگان‌ها

دوشنبه, 15ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

بنا بر طرح هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ازای توقف عملیات اسرائیل، صلیب سرخ امکان دسترسی به گروگان‌های حماس را پیدا می‌کند. بورل “تراژدی جاری در خاورمیانه را نتیجه یک شکست جمعی سیاسی و اخلاقی” توصیف کرده است.

۴ ساعت پیش

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۶ اکتبر (۱۵ آبان) طرحی را پیشنهاد کرد که در آن اسرائیل عملیات نظامی‌اش در غزه را متوقف می‌کند و در ازای آن صلیب سرخ به گروگان‌های حماس دسترسی پیدا می‌کند. 

او در جمع دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «من فکر می‌کنم که یک توقف بشردوستانه در برابر دسترسی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به گروگان‌ها به عنوان اولین قدم برای آزادی آنها چیزی است که ما باید روی آن کار کنیم.» 

اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا اصرار بر یک “توقف بشردوستانه” در جنگ میان اسرائیل و تروریست‌های حماس دارند تا بتوان به مردم محاصره‌شده در غزه کمک‌رسانی کرد. اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هرگونه آتش‌بس پیش از آزادسازی تمامی گروگان‌ها از سوی حماس را رد کرده است. 

جوزپ بورل در این باره گفت: «اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید: «آتش بس، پنجره، اما ما نیاز داریم که خشونت فروکش کند و قوانین بین المللی بشردوستانه رعایت شود.» بورل هشدار داد که “واکنش افراطی اسرائیل در نهایت باعث از بین رفتن حمایت جامعه جهانی می‌شود”. 

او گفت راه‌حل نظامی برای این بحران وجود ندارد “حتی اگر حماس در غزه ریشه‌کن شود این مشکل غزه را حل نخواهد کرد”. 

بورل حمله حماس به اسرائیل را “یک نقطه عطف در تاریخ” دانست که برای دهه‌ها آینده خاورمیانه را تعیین خواهد کرد. 

مسئول سیاست خارجه اروپا گفت: «تراژدی که در خاورمیانه در حال روی دادن است نتیجه یک شکست جمعی سیاسی و اخلاقی است که مردم اسرائیل و فلسطین تاوان آن را می‌دهند و این شکست سیاسی و اخلاقی به  فقدان اراده ما برای حل مشکل اسرائیل و فلسطین باز می‌گردد.» 

تاکید دولت آلمان بر راه حل دوکشور برای حل مناقشه اسرا‌ئیل و فلسطینی‌ها

سخنگوی دولت آلمان تصریح کرد که این کشور بر راه حل ایجاد کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل  پابرجاست. اشتفن هبشترایت روز دوشنبه در برلین تاکید کرد که زنان و مردان فلسطینی و نیز اسرائیل این حق را دارند که از جامعه بین‌الملل بخواهند راه‌حلی صلح‌آمیز را “هرچقدر هم که دور باشد” بررسی کند. 

سخنگوی دولت آلمان گفت در سه دهه گذشته “هیچ ایده بهتری” از راه‌حل دو کشور ارائه نشده است که در آن هم اسرائیل در عرصه بین‌الملل به رسمیت شناخته شود و هم یک کشور فلسطینی پیش بینی شده باشد. 

هبشترایت در عین حال تاکید کرد که در شرایط کنونی ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم این راه‌حل در کوتاه مدت عملی خواهد بود. او گفت: «با این حال  به یک چشم‌انداز برای روز بعد از امروز نیاز است حتی اگر در این لحظه غیرقابل تصور باشد.» 

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: , ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.