ادامه اعتصاب بیش از ۱۱۰۰ کارگر «واگن پارس» اراک در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات با کارفرما

جمعه, 26ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

تجمع کارگران اعتصابی واگن پارس اراک در روز دوشنبه ۲۲ مرداد

صدای آمریکا

اعتصاب بیش از ۱۱۰۰ کارگر «واگن پارس» اراک در رابطه با مطالبات صنفی‌شان در شرایطی ادامه دارد که بنا بر گزارش‌ها نشست روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد نمایندگان کارگران اعتصابی با مدیرعامل شرکت در استانداری مرکزی بی‌نتیجه بوده است.

کارگران این شرکت روز چهارم مرداد در اعتراض به ممانعت از کار شماری از همکاران خود از سوی مدیر عامل واگن پارس اعتصاب خود را آغاز کردند که تاکنون ادامه دارد.

پیشتر یک کارگر شرکت واگن پارس که خواسته بود نامش فاش نشود، روز ۱۲ مرداد به صدای آمریکا گفته بود که تعدادی از کارگران در اعتراض به شرایط ساعت کار و جابه‌جایی تعطیلی پنجشنبه و جمعه با روزهای شنبه و یکشنبه به دلیل کمبود برق، روبروی ساختمان اداری شرکت تجمع کردند و از مرتضی ملانژاد، مدیرعامل، خواستند از اجرای این تصمیم جلوگیری کند.

به گفته او، مدیرعامل شرکت در پاسخ به درخواست کارگران معترض، از روز بعد ١٢ تن از آنها را به داخل کارخانه راه نداد.

این کارگر افزوده بود: «در پی این اقدام، دیگر کارگران به مدیرعامل شرکت گفتند چنان‌چه این تصمیم لغو نشود، اعتصاب خواهند کرد و مرتضی ملانژاد نیز با استفاده از الفاظی رکیک گفت: هفت هشت [واژه رکیک] را بیرون انداختیم و بقیه نیز در صورت ادامه اعتراض اخراج خواهند شد.»

با آغاز اعتصاب، کارگران همچنین به «پایین بودن دستمزد و تاخیر در پرداخت آن همراه با کاهش مبلغ اضافه کاری» اعتراض کردند و خواستار تغییر تصمیمات مدیریت شدند.

به نوشته ایلنا، اعتصاب در شرایطی ادامه دارد که به گفته کارگران، این واحد تولیدی از روز سه‌شنبه تعطیل شده است.

آنها با اشاره به تجمع مسالمت‌آمیز خود در خیابان در روز دوشنبه ۲۲ مرداد به ایلنا گفتند که «با ما برخورد شد و ما را به کارخانه هدایت کردند. روز بعد (سه شنبه) وقتی به کارخانه مراجعه کردیم دیدیم تعطیل است، امروز هم کارخانه همچنان تعطیل است.»

بر اساس ویدئوهای انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، کارگران در تجمع روز دوشنبه از سوی نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی محاصره شده و به آنان اخطار داده شده بود که از حضور در خیابان خودداری کنند.

به گفته کارگران اعتصابی، هیچ یک از خواسته‌های‌شان نیز از سوی مدیریت شرکت قبول نشده و مدیر عامل عنوان کرده که این واحد تولیدی بدهکار است. این در شرایطی است که کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» پیشتر خبر داده بود که واگن‌سازی پارس اراک قراردادهای خوبی برای ساخت واگن گرفته و تمام خطوط تولیدش فعال است.

 

 

به نوشته ایلنا، کارگران واگن پارس از امضای طوماری خطاب به مقامات استان مرکزی خبر دادند و افزودند: به مطالبه‌گری تا حصول نتیجه ادامه می‌دهیم.

پیش از این، بهنام نظری، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی، روز ۱۷ مرداد با این وعده که یک نماینده در شرکت واگن پارس تعیین خواهد کرد، از کارگران خواسته بود به کار بازگردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، او در دیدار با کارگران اعتصابی «لازمه پیگیری و تحقق مطالبات آنان را حضور در محیط کار و شروع تولید» دانست.

به طور معمول، مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در مواجهه با اعتصاب در کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ خواستار وعده رسیدگی به مطالبات کارگران در صورت بازگشت به کار می‌شوند اما بر اساس گزارش تشکل‌های کارگری و شماری از رسانه‌ها در ایران، این وعده‌ها یا تحقق نیافته اند و یا شمار اندکی از آنها اجرا شده‌اند.

 

 

در سالیان اخیر، اعتراض‌های کارگری و صنفی در مناطق مختلف ایران رو به گسترش بوده است. از دلایل این اعتراض‌ها، پرداخت نشدن به موقع دستمزدها و مزایا، سطح پایین دستمزدها، کاهش مزایا و اضافه کاری، اخراج کارگران و اجرای سیاست خصوصی‌سازی از سوی حکومت بوده‌اند.

در حال حاضر، هزاران کارگران پروژه ای در مناطق نفت و گاز در اعتصاب هستند؛ اعتصابی که از روز ۳۰ خرداد سال جاری آغاز شد.

در این مورد شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز سه‌شنبه خبر داد که در برخی مناطق، کارفرمایان یکی از مطالبات مهم کارگران؛ یعنی ۱۴ روز کار – ۱۴ روز استراحت را پذیرفته‌اند و در نتیجه اعتصاب در این مناطق پایان یافته است.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.